Ugrás a tartalomra

Ha kell, futnak is a kajakkal

2018. október 31. szerda
A „budais” Tófalvi Viktória halmozza az érmeket a világversenyeken

Ha kell, futnak is a kajakkalMagyarország nagyhatalom a kajak-kenu sportban, s azon belül kiváltképp a maratoni szakágban. Él kerületünkben egy 18 éves lány, Tófalvi Viktória, a Budai Nagy Antal gimnázium 18 éves, 11. osztályos tanulója, aki idén nyáron–ősszel világbajnoki ezüst- és Európa-bajnoki aranyérmet szerzett ebben az embert próbáló sportágban.

Kajakban nem könnyű kitűnni hazánkban; kis túlzással minden bokorban megbújik egy olimpiai szintű, de minimum világ- vagy Európa-bajnok, főleg a hölgyeknél. Tófalvi Viktória az új hullám jeles képviselője, s bár manapság már a KSI-t erősíti, a sportág alapjaival a Lágymányosi Szpariban ismerkedett meg tízéves korában, előzőleg sok mindennel próbálkozott, még balettozott is! Egészen egy évvel ezelőttig a Kopaszi-gátnál edzett, a legendás műhelyben. Ma már a Központi Sportiskola kajakosa, ahol Gintl Andrea volt az edzője, manapság pedig már Mórocz István szakmai irányításával készül.
– Tősgyökeres budafoki vagyok, néhány saroknyira lakunk a Promontor utcai BMTE-pályától. A Rózsakerti Általános Iskolába jártam, jelenleg pedig a Budai Nagy Antal Gimnázium 11. osztályos diákja vagyok, magántanulóként. Az élsport nagyon nehezen összeegyeztethető a tanulással a rengeteg edzés és a versenyek miatt, de nekem eddig még sikerült – meséli Viktória, mielőtt rátérne az idei sikerei ismertetésére.
Ahhoz, hogy kijusson a júliusi, metkovici (Horvátország) ifjúsági Európa-bajnokságra, a tolnai és a győri válogatókon kellett kivívnia az indulási jogot.
– Metkovicban a Neretva folyó holtágán kialakított pályán versenyeztünk, partnerek klubtársam, Rugási Csilla volt, én ültem elöl, Csilla mögöttem. A mi versenyünk kora reggel kezdődött, a pénteki egyetlen női szám volt az ifjúsági K2-esek viadala, végig vezetve szereztük meg a győzelmet – mondta Viki.
Tudni kell, hogy a kajakmaraton 19 kilométeres távon zajlik, és nemcsak evezésből áll, hanem egyes szakaszokon a kajakot vállra kapva a szárazföldön is kell futni a következő vizes etapig.
– Alkalmanként száz-kétszáz métert futunk, párosban ketten cipeljük a hajót, úgyhogy nemcsak kajakozásban, hanem futásban is jól kell teljesítenünk. Nekünk ezzel sem volt gondunk.
A világbajnokságon, immár szeptember elején, a portugáliai Prado Vila Verdében az esztergomi, 17 éves Csikós Zsóka volt Viki partnere, és csak egy magyar hajó, a Bakó Olga, Kőhalmi Emese összetételű egység tudta megelőzni őket, így világbajnoki ezüstérmesek lettek.
– Roppant erős a magyar kajaksport, ezen belül is a maratoni szakág, van kitől tanulnunk. Rengeteget jelentett a nyári edzőtáborozás, ahol olyan legendával készülhettünk együtt, mint a tizenkilencszeres világbajnok Csay Renáta. A világbajnokság után kaptunk három hét pihenőt, de most már újra teljes erővel készülünk a jövő évi feladatokra, immár a felnőttek között – mondta kerületünk Európa-bajnoka, világbajnoki ezüstérmese. (Ch. Gáll András)