Japán módszer a Budaiban
A delegációt Tetsushi Abe 7. danos kendo mester kísérte, a Magyar Kendo Szövetség technikai igazgatója, aki az IBU megbízásából a japán-magyar kapcsolatokért felelős.
A vendégek a látogatás alatt küzdősportórákat néztek meg a Testnevelési Egyetemen és találkoztak dr. Mocsai Lajossal a Testnevelési Egyetem rektorával, valamint a Magyar Karate Szakszövetség elnökével, dr. Mészáros Jánossal. A japán vendégek egyik kiemelt feladata volt, hogy megismerkedjenek a karate iskolai kereteken belüli oktatásával, mely program három évvel ezelőtt indult Magyarországon. Ennek során a testnevelésórák részeként karatét tanulnak az általános és középiskolás diákok. E program referencia iskolája a Budai Nagy Antal Gimnázium, a program vezetője pedig Csákvári László, aki egyben a Testnevelési Egyetem Küzdősportok tanszékének tanára és az országos program vezetője is.
A japán delegáció március 7-én látogatott a kerületi gimnáziumba, ahol Baranyó Andrea intézményvezető-helyettes fogadta a vendégeket és mutatta be az iskolát. A vendégek egy karate órán vettek részt, majd rövid megbeszélés következett. „A program legfontosabb célja a diákok neveltségi szintjének emelése, a koncentráció, önismeret és önbecsülés fejlesztése, az egymás iránti tolerancia erősítése” – mondta Csákvári László a látogatóknak. A tornaterem fő helyére (japánul: Shomen) kihelyezett táblán a jellem, becsület, akarat, önuralom és tisztelet szavak olvashatóak. A vendégek, diákok és tanárok meghajlással fejezték ki tiszteletüket a karate vezérelvei iránt. Mind az IBU, mind a japán kormány részéről komoly érdeklődés mutatkozik e programra, mely a nevelést a karatén és a BUDO kultúrán keresztül valósítja meg. Arakawa professzor 6. danos karate mester elmondta, hogy számukra ez azért olyan fontos, mert Japánon kívül sehol a világon nem létezik hasonló. Nagyra értékelte, hogy Csákvári tanár úr, aki az A.J.K.A - Intenational Karate Association egyik vezető instruktora 7. danos mester, hasonló módszert alkalmaz, mint ahogyan ők építkeznek a japán iskolai oktatásban. Ennek demonstrációjaként és a magyar gyerekek nagy örömére a vendégek beálltak közéjük a tanóra végén és közösen csinálták a záró gyakorlatsort.
(Viszkocsil Dóra)