Ugrás a tartalomra

Kiadvány készült természetfürkészeknek - Videóval frissítve!

2019. április 08. hétfő
Háromkötetes környezeti nevelési kiadvány készült az önkormányzat támogatásával
Kiadvány készült természetfürkészeknek - Videóval frissítve!

Többévnyi szakmai munka eredménye a budafok-tétényi önkormányzat kiadásában megjelent Természetfürkész a Tétényi-fennsíkon című háromkötetes környezeti nevelési kiadvány. Az egyedülálló oktatóanyag első példányait a Víz világnapján, március 22-én adta át Zugmann Péter alpolgármester a kerületi általános iskolák és óvodák részére.

A legelső munkafüzeteket a Gádor általános iskola diákjai vehették a kezükbe, akik már többször kirándultak a fővárosi védelem alatt álló Tétényi-fennsík tanösvényén. Az önkormányzat által finanszírozott komplex környezeti nevelési program három pilléren nyugszik – mondta el lapunknak Végvári Ágnes, az önkormányzat környezetvédelmi referense, a sorozat ötletgazdája. Az egyik a kiadványok, a másik a pedagógusok részére megtartott képzések és a harmadik a tanösvény korszerűsítése, valamint meghosszabbítása a Kamaraerdei tanösvényig. „A komplex programmal azt szeretnénk elérni, hogy a gyerekek játékos feladatokon keresztül ismerjék és szeressék meg a természetet és a Tétényi-fennsíkot” – mondta Végvári Ágnes. 1200 munkafüzetet kaptak ingyenesen a kerületi iskolák és óvodák, melyek mellé 200 módszertani segédlet és 200 szakmai segédlet is tartozik, ami a pedagógusok munkáját segíti. Összesen 16 órányi képzésen vettek részt a tanárok, tanítók, óvodapedagógusok, mely elméleti és terepen végzett gyakorlati órákból állt.

Victor András, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület tiszteletbeli elnöke dolgozta ki a továbbképzés tematikáját és vezette a több szakmai előadóval tartott képzéseket. Eddig ötvenöten vehették kézbe az ezt igazoló tanúsítványt. A képzés januárban újra elindult, melyhez a kerületi cserkészvezetők is csatlakoztak. A korábban meglévő tanösvény mellé a Magyar Madártani Egyesület a fővárosi önkormányzat pályázati támogatásával a munkafüzet feladatait is tartalmazó, egységes arculatú ismeretterjesztő táblákat készített, magasabb szintre emelve ezzel a természeti kincsekben gazdag területre vonatkozó információnyújtást. „Nincs még egy olyan település Magyarországon, ahol a gyerekek a környezetismeretet, illetve a biológia alapjait a lakóhelyükhöz közvetlen közeli természetvédelmi területen tudják megtanulni, amihez az önkormányzat tankönyvet is biztosít” – mondta Zugmann Péter alpolgármester. A munkafüzetben a fennsík állat- és növényvilága képekben is megjelenik. A feladatok mellett QR kódok segítségével további háttéranyagok és tanulmányok állnak az érdeklődők rendelkezésére. (Viszkocsil Dóra)


Az életet jelentő anyag - A Víz világnapja alkalmából készítettek projekteket a Gádor iskolában

Március 22. a Víz világnapja. Az idei évben az eseménysorozat szlogenje: Vizet mindenkinek! Ez a jelszó pontosan érzékelteti, milyen nagy kihívás ma a világban, hogy minden ember számára elérhető legyen a víz. A Föld lakóinak ötöde él vízhiányos területeken, itt az emberek, állatok, növények sem jutnak elegendő vízhez. Az aszály és a vízhiány egymással összefüggő jelenségek, amelyek gyakran súlyosbítják egymás hatásait.

A Gádor általános iskola összes tanulója környezettudatosan éli mindennapjait. Az ökoiskola arra tanítja a gyerekeket, hogy a maguk szintjén maximálisan figyeljenek oda a természet védelmére. A Víz világnapja alkalmából az összes tanuló valamilyen vízzel kapcsolatos projekten dolgozott – mondta lapunknak Bukniczné Hajzer Katalin, a Napközis Munkacsoport pedagógusa. Az első évfolyam papírból készített akváriumot, hallal kapcsolatos dalokat és mozgásos feladatokat tanult meg. A másodikosok bábokat készítettek, amik segítségével egy vizzzel kapcsolatos történetet találtak ki és játszottak el. A harmadik évfolyamon a víz útját követték végig a diákok, majd modellezték le. A negyedikesek háromdimenziós akváriumokat készítettek, rejtvényeket fejtettek meg és dramatikus foglalkozáson vettek részt. A tantermi foglalkozások után az udvaron folytatódtak a programok. Az ügyességi játékokat nagyon élvezték a kisebbek. Egy hosszú asztalnál különböző vizeket lehetett megkóstolni. Sok diák azt mesélte, hogy náluk otthon víztisztító berendezés van felszerelve a csapra, és ők azt a vizet isszák. Szó esett még arról, hogy inkább zuhanyoznak, mert az nem fogyaszt annyi vizet, és a bőrnek is sokkal jobb.

Tevan Zsolt kémiatanár vízzel kapcsolatos érdekes kísérleteket mutatott be a természettudományi kabinetben. A nap végén a diákok kék pólóban összeálltak az udvaron és a VÍZ szót rajzolták ki, amit az iskola tetejéről le is fotóztak a pedagógusok. (Viszkocsil Dóra)