Ugrás a tartalomra

Szeptembertől sportiskola a Kolonics

2015. október 14. szerda
Új néven és új feladatokkal kezdte a 2015-2016-os tanévet a Kolonics György Általános Iskola és Köznevelési Sportiskola. A cím elnyeréséhez vezető útról és az elmúlt közel két hónap eseményeiről kérdeztük Hidvégi Antóniát az intézmény megbízott igazgatóját.
Szeptembertől sportiskola a Kolonics

Milyen folyamat előzte meg a sportiskolává minősítést?
Iskolánk 40 évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit testnevelés tagozatos iskolaként, tehát már a kezdetekkor fontos volt számunkra a sport. Mindig is igyekeztünk biztos alapokat nyújtani, az átlagnál jóval több testnevelés óra, délutáni edzés keretében, illetve tehetséges tanulóinkat egyesületekhez irányítani. A 2000-es évek végén a Hófehér Fóka Úszóiskolával együttműködve elindítottuk első úszó osztályunkat azzal a nem titkolt szándékkal, hogy tanítványainkat – névadónkhoz méltóan – a vizes sportok felé terelgessük. Két évvel ezelőtt jött el az ideje, hogy tovább lépjünk, s megpályázzuk a köznevelési sportiskola címet. Bizony, nem volt könnyű ez a feladat, hiszen országosan nincs 40, Budapesten pedig mi vagyunk a tizedikek. Végül is megkaptuk a címet, így lettünk Kolonics György Általános Iskola és Köznevelési Sportiskola. Igaz, kicsit hosszú lett a nevünk, de számunkra nagyon fontos, hogy hangsúlyozzuk: a sportoló gyerekek mellett továbbra is nagy szeretettel, hozzáértéssel várjuk azokat, akik inkább drámás osztályainkat választják.

Az iskola diákjai eddig is emelt óraszámban sportoltak, ezután az órarendekben milyen változások következtek be?
Sportosztályainkban az óraszámainkat idén más elvek szerint állapítottuk meg.
Kettős cél vezérel bennünket: egyrészt tapasztalatokat, ismereteket nyújtunk a sportolás terén, másrészt nagyon komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy a nagy terheltség mellett is gyorsan, hatékonyan tudjanak tanulni, hogy biztos alapokkal engedjük útjukra őket – remélhetőleg az élsport felé. Így minden sportiskolai osztályunkban bontva tanítjuk a matematikát és az idegen nyelvet. Az alsó tagozatosok testnevelés órája sportág specifikus. Az úszó osztály mellett a Budafoki Kosárlabda Klubbal együttműködve elindítottuk a kosaras osztályt is. Így vagy három úszás, egy kosárlabda, egy készségfejlesztő, vagy négy kosárlabda, egy úszás, egy készségfejlesztő órájuk van egy héten. Ezek mellett még két órában foglalkoznak sportági ismeretekkel illetve személyiségfejlesztéssel a sportágválasztó és a küzdelem és játék órákon. 
Mire felső tagozatosok lesznek, már sportágat választanak, így a testnevelés órák – bár még mindig nagy hangsúlyt kapnak a különböző versenysportok, – már nem ennyire specifikusak. Ekkor már inkább az a dolgunk, hogy – az egyesületekkel szorosan együttműködve – egyénileg segítsük a gyerekeket a maguk választotta úton továbbhaladni. Hol egyéni tanrenddel, hol plusz fejlesztéssel, hol pszichológussal, hol egyszerűen azzal, hogy összehozzuk a „feleket” egy – egy probléma megoldásához. Hiszen a legfontosabb vállalásunk, hogy felkészítsük őket az élsportolói életre. Természetesen a bontott matek és nyelvórák végig megmaradnak, és a küzdelem és játék mellé belép a tanulásmódszertan tantárgy is.

Milyen sportágakat űzhetnek komolyabban a diákok, mire van igényük?
Mint említettem, a fő hangsúly a kosárlabdán és az úszáson van. Emellett együttműködési megállapodásunk van az MLSz-szel, miszerint az Asterix Fociklub edzői délelőtt és délután is tartanak edzéseket az iskolában. Ugyanígy járhatnak atlétikára, illetve tornára. De természetesen minden sportágat támogatunk, nem szabjuk meg, mit kell sportolni. Nagyon népszerű a labdarúgás, több egyesülettel is kapcsolatban vagyunk, köztük a Fradival és a Vasassal is. Van triatlonistánk, kerékpárosunk, sok vízilabdázónk, öttusázónk, sokféle táncosunk, kenusunk, és a küzdő sportok is népszerűek.

Sok sportolót nevelt már ki az iskola, mi a további cél?
Hogy sportolók is maradjanak. Az életformájukká szeretnénk tenni a versenysportolást. S még ezen is túltekintve, akkor lehetünk elégedettek, ha a 
sportolás és a tanulás látványosan segíti egymást, ha 10-15-20 év múlva, az olimpiai éremmel a tarsolyukban megtalálják a helyüket a civil éltben, és elmondhatják, hogy ezt a Kolonicsban kezdték.

Lassan két hónapja működik sportiskolaként az intézmény. Milyen programok voltak eddig és mik az eddigi tapasztalatok?
Túl vagyunk már jó néhány versenyen, melyeken szép sikereket értünk el. Sok érmesünk volt a Futafokon, a kerületi atlétikán, budapesti triatlonon. Október harmadik hétvégéjén országos duatlon és budapesti asztalitenisz versenyre készülünk. Lassan elindulnak az olimpiai versenyek is. Legnagyobb rendezvényünk a szeptemberi Sport-tár-s Sportbörze volt, ahol megint sokan találták meg a nekik való sportot, de állandó látogatói vagyunk a Nagy Sportágválasztónak is. A tantárgyi változások is beváltják a hozzájuk fűzött reményeket. És bizony a gyerekeken is látszik, hogy „eggyel magasabb szintre léptünk”. Büszkék iskolájukra, de főleg magukra! Büszkék rá, hogy milyen sok dolguk van, hogy nagy a terhük és ezt a nagy terhet el is bírják. Úgyhogy meg is érdemlik az olimpiai falat, melyet a héten avatunk fel.

 

Hosszú távon milyen lehetőségek nyílnak meg az iskola előtt?
A sportiskolai osztályoknak nincs körzetük, országos beiskolázásúak, ezért szeretnénk a térség sportolni és tanulni vágyó gyerekeit megszólítani. Várjuk Érdről, Diósdról, Biatorbágyról s a többi környező településről is az érdeklődőket.
Ebben a tanévben Regisztrált Tehetségpont vagyunk kosárlabda témában. Most építjük azt a rendszert, melynek alapján fel tudjuk ismerni a tehetséges gyerekeket, s őket kiemelt figyelemmel követjük, támogatjuk. Remélhetőleg jövőre megkapjuk az akkreditációt is. Nagyon keményen dolgozunk azért, hogy Budafoknak legyen egy kiemelt képzést nyújtó sportiskolája.

 

Viszkocsil Dóra