Ugrás a tartalomra

Végre biztonságos lehet a Balatoni út környéke

2018. szeptember 15. szombat
Nyul Zoltánt, a BKK stratégiai és innovációs igazgatóját kérdeztük a Balatoni útra tervezett két körforgalom jelenlegi helyzetéről.
Végre biztonságos lehet a Balatoni út környéke

A budafok-tétényi lakosok már régóta várják a nagy forgalmat lebonyolító Balatoni úton építendő két körforgalmat, amelyek megoldást jelentenének a balesetmentes közlekedésre.

Végre biztonságos lehet a Balatoni út környéke Végre biztonságos lehet a Balatoni út környéke

– Az eddigi sok csúszásnak mi volt az oka, és a mostani szeptemberi kezdés végső dátum-e? – kérdeztük Nyul Zoltánt, a BKK stratégiai és innovációs igazgatóját
– A két körforgalom megépítéséhez a csomópontok jelenlegi területe nem elég, a nyugati oldalon a körpálya belenyúlik az erdős területrészbe is. Ez a terület a magyar állam tulajdonában, a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet vagyonkezelésében és a Pilisi Parkerdő Zrt. kezelésében van, és a terület erdő besorolású ingatlan. A tervek készítése során az útépítési engedély kiadásához hozzájárulásukat adták, de a kivitelezéshez csak a területek telekalakítása, tulajdonjogának rendezése és erdőterületből való kivonása után adják hozzájárulásukat. Az engedélyek és tervek alapján a kivitelezésre irányuló közbeszerzést a BKK lefolytatta, és ezen folyamattal párhuzamosan tárgyalt az NFA-val és a Pilisi Parkerdő Zrt.-vel a kivitelezésről. Többszöri egyeztetés eredményeként nyár közepén az NFA és a Pilisi Parkerdő Zrt. hozzájárult a kivitelezés megkezdéséhez a telekalakítási folyamatok lezárása nélkül, így a kivitelezés megkezdésének elhárult a legnagyobb akadálya. A vállalkozási szerződést aláírták a kivitelezővel, amely augusztus elején hatályba lépett. Jelenleg a kivitelezés megkezdéséhez és a távközlési hálózatok kiváltásához szükséges előkészítő munkálatok zajlanak. A vállalkozó megkezdte a geodéziai kitűzéseket, a meglévő közművek feltárását kutatógödrök ásásával. A körforgalmak kivitelezésének munkái tervezetten 2018 szeptemberében kezdődnek.
– Az egyik körforgalmú csomópont a Balatoni út és a Tanító utca találkozásánál, a másik pedig a Balatoni út és Háros utca találkozásánál épül majd meg. Mik lesznek a beruházás fő paraméterei?
– A Tanító utcai csomópontban egy 6 méter széles, egy forgalmi sávos körforgalom létesül. A torkolati ágakon térkő burkolatú háromszögszigetek lesznek, melyeken kijelölt gyalogos-átkelőhelyek vezetnek át, a járdák térkő burkolatot kapnak. A Tanító utcai körforgalom víztelenítése érdekében víznyelő aknák és nyílt árkok épülnek, a közvilágítási hálózat is megújul. Jelentős nagyságú füvesítés is megvalósul, a körforgalom középszigetébe cserjéket ültetnek. A Háros utcai csomópontba tervezett 4 ágú körforgalom körpályája 8 méter széles lesz. A torkolati ágakon térkő burkolatú háromszögszigetek létesülnek. Gyalogos átkelőhely lesz a Kőérberki út torkolati részén, a középszigeten átvezetve, és a Háros utcán az Arany János utcai torkolatnál, mely a Balatoni úton meglévő-megmaradó zebrához vezet. A körforgalom létesítésével az északi oldalon lévő szervizút a Kamaraerdei út felől lesz megközelíthető. A csomópontban a buszmegállók megközelíthetőségét térköves járdák biztosítják majd. A körforgalom középszigetébe itt is cserjék kerülnek.
– A körforgalmak építése idején milyen módon lesz megoldva az autós és gyalogos közlekedés?
– A kivitelezés két fő ütemben valósul meg, a két körforgalmat egymást követően építik meg. A kivitelezés alatt a Balatoni út forgalma folyamatosan biztosított lesz. A Tanító utcai körforgalom építése alatt a Tanító utca zsákutca lesz a Balatoni út felé a torkolati részének elkészültéig, ekkor a Pedellus utca felé biztosított a közlekedés. A helyi autóbuszok terelt útvonalon közlekednek majd. A Háros utcai körforgalom építése során a Kőérberki út zsákutca lesz, majd a torkolat elkészülte után a Balatoni út felől egyirányú a Remete utca felé. A Háros utca a teljes kivitelezés alatt egyirányú lesz a Balatoni út felől a Arany János utca felé. A körforgalmak elkészülte 2019 tavaszára várható.
– Mit várnak az elkészült beruházástól, mennyiben fogja segíteni a közlekedőket?
– A Tanító utcai csomópont jelenleg háromágú. A csomópontban a balra kanyarodó mozgások nehézkesek, mellékirányból a Balatoni útra történő felhajtás jelentős várakozásra kényszeríti az autósokat. A Háros utcai csomópont jelenlegi kialakítása nehezen átlátható, a mellékirányokba való bekanyarodás, illetve a mellékirányokból a Balatoni útra való becsatlakozás nehézkes. A körforgalmak megépítésével a Balatoni útra való kijutás lehetősége jelentősen javulni fog, a várakozási idők rövidülnek. A körforgalmak előnye, hogy az elsőbbségi viszonyok jelentősen egyszerűsödnek, a behaladók csak a balról a körpályán érkezőknek kell hogy elsőbbséget adjanak, így a becsatlakozás ideje jelentősen rövidül. A két körforgalom megépítése után nő majd a forgalombiztonság, és a mellékirányból a Balatoni útra kihajtók várakozási ideje is rövidülni fog. A torkolati ágakon a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek segítik majd a gyalogosokat a buszmegállók megközelítésében, illetve az utakon való biztonságos áthaladásban.
(Viszkocsil Dóra)