Ugrás a tartalomra

Budafok-Tétényt érintő tömegközlekedési változások az M4-es metró elindulása kapcsán

2014. április 16. szerda
Budafok-Tétényt érintő tömegközlekedési változások az M4-es metró elindulása kapcsán

Budafok központi része és a belváros közötti átszállásmentes tömegközlekedési kapcsolatot a változatlan útvonalon és csúcsidőszakban változatlan sűrűséggel, hétköznapokon napközben sűrűbben, hétvégén egységesen 15 percenként járó 47-es villamos, továbbá az új 133-as és 233-as busz biztosítja. Budafok-Tétényből az M4-es metró Bikás park állomása felé pedig a 114-es, a 213-as és a 214-es autóbusszal lehet utazni változatlan követési időkkel.

A 133E járat 133-as jelzéssel továbbra is gyorsjáratként, de Újpalotára meghosszabbítva közlekedik. A XXII. kerületi szakaszon nem áll meg a Háros utcánál, míg a Leányka utcai lakótelepnél megáll. A járat csúcsidőszakban az eddigieknél sűrűbben, 6-8 percenként indul, és munkanapokon a két csúcsidőszak között is közlekedik, a 33-assal hangoltan 15 percenként, azaz a közös követésük 7-8 perc. A 233-as járat a budai szakaszán minden érintett megállóban megáll, mivel így a ritkábban közlekedő 33-as busz mellett Budatétény és Újbuda között a kisebb forgalmú megállókból is átszállás nélkül elérhetővé válik a belváros. A 133-as és 233-as járatok a Bosnyák tértől meghosszabbított útvonalon, Újpalota, Nyírpalota útig közlekednek. Astoria M és a Bosnyák tér között a jelenlegi 133E és 233E megállót szolgálják ki, míg a Bosnyák tér és Újpalota között a jelenlegi 107E megállóiban állnak meg.

A Budafok hegyvidék részén közlekedő buszjáratok útvonala jelentősen megváltozott, és új járatok is indultak az M4-es metróhoz. Az 58-as busz a Savoya Park helyett Kelenvölgyön át Kelenföld vasútállomás M-ig közlekedik Kelenvölgy érintésével, míg a 141-es buszok a Savoya Parktól indulva a budafoki kertvárosi területeken és a Háros utcán át érik el a Balatoni utat, melyről az Egér úton keresztül jutnak el Kelenföld vasútállomás M végállomásig. Az 58-as jelenlegi útvonalán csúcsidőszakban 15, szombaton délelőtt 30 percenként indulnak járatok 158-as jelzéssel. A 250A járat megszűnt, helyette az új 258-as busz jár csúcsidőszakban 15, egyéb időszakban 20-30 percenkénti indulással.

Új gyorsjáratot indított a BKK 101-es jelzéssel munkanapokon csúcsidőben Budatétény vasútállomástól a Rózsakerti lakótelepen, Budatétény északi részén és a Balatoni úton át Kelenföld vasútállomás M végállomásig. A 101-es busszal és az M4-es metróval az érintett területekről a belváros felé sokkal gyorsabban utazhatunk, a járat hétköznap reggel, illetve délután és este közlekedik 8-10 percenként, azonban az eredeti javaslathoz képest bővített üzemidővel.

Budatétény és a belváros közötti átszállásmentes tömegközlekedési kapcsolatot a 133-as és a 233-as busz biztosítja. A Rózsakert utcai lakóteleptől a belváros felé az új 101-es gyorsjárattal és az új metróval gyorsabban lehet utazni, így a 233E járat jelenlegi férőhelykínálata nem szükséges.

A Nagytétényi úton a megmaradó, de ritkábban közlekedő 233-as helyett a sűrűbben induló 133-as járat kínál gyorsjárati, közvetlen eljutást a belvárosba. Mivel a 133-as sűrűbben indul, a 33-as busz hétköznapokon ritkábban közlekedik, azonban a hangolt közlekedési rend révén az egyes megállók kiszolgálása ezáltal javul.

A 150-es busz útvonalát az M4-es metró gyors elérése érdekében egyszerűsítették, ezért nem tér be Kelenvölgybe, hanem egyenesen a Péterhegyi úton közlekedik.

Budaörs felé új közvetlen buszjárat indult: a Budatétény vasútállomás végállomásától induló 287-es járattal a Dózsa György úton át lehet eljutni Kamaraerdőbe és Budaörsre. Az új busz a módosuló 88-as járatot pótolja Budaörs és Kamaraerdő között

Nagytétény tömegközlekedése csak kissé változott az M4-es metró átadása után: a továbbiakban munkanapokon a 33-as busz valamivel ritkábban, a 133-as gyorsjárat azonban sűrűbben jár és munkanapokon napközben is igénybe vehető. A közlekedés hétvégén változatlan.

A BKK az új hálózaton az utasforgalom alakulását folyamatosan nyomon kíséri. Mint minden nagy változásnál, ahol sok különálló tényező befolyásolja a végállapot becsülhetőségét, a bevezetést követően vizsgálati időszak veszi kezdetét, mely előreláthatóan az M4-es metró esetében 6-12 hónap, melynek ismeretében a BKK 2014 őszén utóvizsgálat keretében fogja értékelni a tapasztalatokat.