Ugrás a tartalomra

A nagycsoportosok első próbatétele

2021. március 23. kedd
Idén 16 480 szülő kért halasztást az iskolakezdésre óvodás gyermeke számára
A nagycsoportosok első próbatétele

Az Országgyűlés 2019 decemberében változtatott a kötelező iskolakezdés és az iskolaérettségi vizsgálatok szabályain. A törvény értelmében az augusztus 31-ig hatodik életévét betöltő gyermekek automatikusan iskolaéretté válnak. Az iskolakezdés elhalasztását – az óvodák és a Pedagógiai Szakszolgálat bevonása nélkül – kérelmezhetik a szülők az Oktatási Hivatalnál (OH) január 15-ig. A tavaly életbe lépő rendelkezés szerint a kérvényt kizárólag elektronikus űrlap kitöltésével lehet benyújtani, az iskolaérettség hiányáról pedig korán és véglegesen kell dönteni, ugyanis a beadási határidő lejárta után halasztást kérni vagy a beadott kérelmen módosítani már nem lehet. Idén 16 480 szülő kért halasztást gyermeke számára, és ennek 96 százalékában kedvező döntés született.

Ha egy gyermek éretlenül megy iskolába, vagyis nem rendelkezik azokkal a szociális, értelmi, kommunikációs és testi képességekkel, amelyek az első osztály megkezdéséhez szükségesek, akkor már eleve hatalmas hátránnyal indul, ami idővel tovább nőhet – vélik a szakemberek. A szülők legnagyobb dilemmáját azonban mégis inkább az okozza, hogy nem látni előre, mennyit fejlődik a gyermekük nyolc hónap alatt, és akkor sem mehet iskolába ősszel, ha addig behozza a lemaradását.

Budafok-Tétény Egyesített Óvodájába jelenleg 550 tanköteles korú gyermek jár. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mindegyikük első osztályos lesz a 2021/2022-es tanévben, hiszen tavaly a sajátos nevelési igényű gyermekeken kívül, az OH által elfogadott halasztási kérelmek alapján százharmincan töltöttek plusz egy évet az óvodában.

– A gyermekek többsége hatéves korára teljesíti a tankötelezettség megkezdéséhez szükséges feltételeket, azaz iskolaéretté válik, de néhányuknak szüksége van még egy kis időre – egy évre, de lehet, hogy csak pár hónapra – ahhoz, hogy ügyesedjen, erősödjön a teherbíró képessége, hosszabb ideig tudjon koncentrálni. Az iskolaéretlen gyermek fáradékony, figyelmetlen, ezért rendszerint sikertelen a tanulásban, amely folyamatos kudarcélményhez vezet. Egy év halasztással a gyerekek többsége behozza a lemaradásait, és társaival azonos esélyekkel kezdi el az általános iskolát – fejtette ki az iskolaérettséggel kapcsolatos véleményét az Egyesített Óvoda vezetője, Malaczkovné Orbán Judit.

A vezető úgy látja, hogy a rugalmas beiskolázás az életkor figyelembevétele mellett lehetőséget ad a fejlettség szerinti iskolakezdésre. Véleménye szerint ez azért fontos, mert az első osztályban szerzett tapasztalatok, az első iskolai élmények meghatározzák az iskolához, a tanuláshoz való érzelmi viszonyulást, hatással van a gyermek teljes iskolai pályafutására, amely a későbbiekben egész életére kihat.

(Tamás Angéla)