Tízéves a kutató diákok konferenciája
A jelenlegi, egy évvel ezelőtt indult projektben 260 diák és 107 pedagógus vett részt. A fiatalok a megyei és a regionális fordulók után jutottak el az országos döntőbe. Az utolsó két napban hallgatták meg azt az ötven előadást, amelyeket öt szekcióban bírált el a neves egyetemi oktatókból, középiskolai tanárokból álló szakmai zsűri.
Nagyné Bitter Ilona, az iskola igazgatója az országos döntő házigazdája köszöntötte a kutató diákokat és felkészítőiket.
Karsay Ferenc alpolgármester megnyitó beszédében kiemelte: "Ez már a tizedik alkalom, amely jubileum egyszerre örömteli és szomorú is számunkra. Örömteli, mert hagyományt teremtettünk. Egy nagyszabású tehetségsegítő projektzáró rendezvényéhez értünk; ugyanakkor szomorú, mert ez az első alkalom, hogy nem prof. Zsolnai József elnökletével zajlik az esemény." Az alpolgármester hozzátette: "Sorolhatnám a különféle edzéseket, nyelv- és zeneórákat, szakköröket, kirándulásokat"Ś Úgy gondolom, hogy ha ennyiféle elfoglaltság mellett vannak olyan tehetséges, érdeklődő fiatalok, akik tudományos diákköri munkát is végeznek, akkor büszkék lehetünk rájuk." Fontosnak tartotta elmondani, hogy a gyerekek a tudományos diákköri munkájuk során olyan képességek birtokosai lesznek, melyek felnőtt életük alakításához is nagy segítséget nyújthatnak. Karsay Ferenc megjegyezte: "Gondolok itt az önművelés igényére, a kreatív és értő gondolkodás képességére, az ismeretek megfelelő szelektálásnak megtanulására és a hatékony kommunikációra; de fontos, hogy kapcsolatba kerülhettek kutatási módszerekkel, tudományos problémákkal, és egyszer talán közületek kerül ki egy újabb magyar Nobel-díjas."
Nagyné Bitter Ilona igazgató, dr. Patócs Andrea, a Közoktatási és Sport Iroda vezetője, dr. Zsolnai Józsefné dr. Mátyási Mária a Pannon Egyetem MFKK intézetigazgatója, Karsay Ferenc alpolgármester és Kiss Albert iskolaigazgató, középiskolai tanár, projektvezető a megnyitón
Dr. Zsolnai Józsefné dr. Mátyási Mária a Pannon Egyetem MFKK intézetigazgatója, egyetemi docens emlékezetett arra, hogy több mint tíz évvel ezelőtt a férje, mint a közoktatás javításán dolgozó pedagógiai szakember azt a kérdést tette fel, hogy melyik az az életkor, amely lehetővé teszi, hogy a gyerekek a tudománnyal, a kutatással foglalkozzanak. Akkor Zalabérben indult egy kísérlet, amely elsősorban a pedagógusok felkészítésével kezdődött. Hiszen a pedagógusok nem az alkotásra-nevelésre készülnek a felsőoktatásban, amikor a diplomájukat megszerzik, hanem a már tudott dolgok megismétlésére, az úgynevezett lezárt tudományos rendszer közvetítésére. Zsolnai Józsefné ezt fából vaskarikának tartja, mert a tudomány nyitott rendszer. A gyerekek megfelelő mentori vezetéssel alkalmasnak bizonyultak a tudományos kutatásra. Mint mondta: "A mentor vezetésével a diákok alkalmasak arra, hogy problémákat fogalmazzanak meg és azokra választ adjanak. A kutató diák mozgalom tíz év alatt hatszáz gyereket ért el, és legalább 25 iskolát, köztük olyan intézményeket is, amelyek nem a Zsolnai-módszert tanították."
Kiss Albert iskolaigazgató, középiskolai tanár, projektvezető ismertetése szerint 2010 áprilisában indult a most záruló munka, az ország öt régiójában. Ezek a Tiszántúl, a Duna-Tisza köze, a Dél- Dunántúl, Nyugat- és közép Dunántúl, valamint Budapest és környéke. Létrehozták a KGYTK tehetségsegítő tanácsot, sőt az öt régión belül a KGYTK pártoló körök is megalakultak, csak úgy, mint a projekt tudományos diákkörei. Az utóbbi olyan pedagógusok számára jött létre, akik tanulmányozni akarják, hogyan lehet eljutni arra a szintre, ahol a tanítványaik már 20-30 oldalas pályamunkát készíthetnek. Kiss Albert a végső megmérettetés előtt összegzésképpen elmondta: "Bár tele voltam és vagyok most is szorongással, mindazt, amit egy éve célul kitűztünk, elértük. A most következő előadások igazolják majd Zsolnai tanár úr előfeltevését, hogy általános iskolában is lehet már a tudományos műveltség alapjait tanítani."
A jubileumi KGYTK első helyezettjei
Műveltségterület | Kutatásmódszertan kategória | Ismeretterjesztő kategória |
---|---|---|
Ember és Társadalom I. | Csutorás Dániel 8. o. Eger: Korompai János dédunokája vagyok én! Felkészítő tanár: dr. Kristonné Tóth Ilona |
Vincze Viktória 4. o. Hortobágy: A Kilenclyukú kőhíd Felkészítő tanár:Dorcsák Mária Séllei Anett 5. o. Orosháza: Justh Zsigmond kultusza Békés megyében Felkészítő tanár: Víghné Pintér Lilla |
Ember és Társadalom II. | Szoboszlai Roland 8. o. Dorog: Komárom-Esztergom megye meghatározó nemzetiségeinek identitástudata a XXI. század elején Felkészítő tanár: Kovács Lajos |
|
Ember és Társadalom III. | Horváth Dániel - Simon Csaba 8. o. Mesztegnyő: A II. világháború civil áldozatai és anyagi veszteségei Mesztegnyőn Felkészítő tanár: ?rvai Ilona |
Zsohár Balázs 5. o. Zalabér: A makedón falanx és a római légió a Kynoskaphalai csata tükrében Felkészítő tanár: Végh Judit |
Életvitel és Gyakorlati Ismeretek | Pető Dóra 8. o. Zalabér: Diáktársaim szexuális kulturáltsága - kitüntetetten a pornófilm nézésére Felkészítő tanár: Kiss Albert |
Kaló Eszter 5. o. Keszthely: Lovaglás mint gyógyterápia Felkészítő tanár: Kissné Varga Erika |
Anyanyelv és Irodalom | Magony Gellért 4. o. Székesfehérvár: Ahová a sárkány lépett. A "sárkányos" földrajzi nevek keletkezéséről Felkészítő tanár: Matyi József, Nagy Lajosné Barna Benjámin 4. o. Balmazújváros: Találkozásom Sven Nodqvisttal Felkészítő tanár: Baji-Gál Ferencné |
|
Földünk és Környezetünk | Zeller Mátyás 8. o. Dorog: Városom épített öröksége az ipartelepítés és munkahelyteremtés útvesztőjében Felkészítő tanár: Kovács Lajos |
Szilágyi Borbála 4. o. Hortobágy: Kutak a Hortobágyon Felkészítő tanár: Dorcsák Mária Bedő József Marcell 7. o. - Szűcs Márton - Bekő Bálint 8. o. Borsfa: A Haraszti erdő védett növényei Felkészítő tanár: Holczerné Megyes Gabriella |
Ember a Természetben | Bak Gábor 5. o. Osztopán: Az osztopáni Tarasica-patak szennyezettségének vizsgálata Felkészítő tanár: Kovács Gáborné |