Hungaricum a Camping
A József Attila lakótelepről indultam a Nagytétényi útra, "meg-megállva". Édesanyám két kiflije és a kezembe nyomott kemping sajt jutott eszembe, meg számtalan "retro" gondolat, s míg a zebrán a kocsisor haladt, odaszólt egy ember: "Az tuti, hogy itt nem tejből csinálják a sajtot, mert 20 éve egyetlen tejesautót sem láttam a környéken, pedig itt lakom."
A sajtgyárba érve kedvesen fogadnak. Patyolattisztaság van, mint egy laborban - erre mindenki ügyel. Az udvarias kérdésre, miszerint nem tejből készül, ami készül, bólogat Szabóki Árpád termelési igazgató. És mondja is: nem tejből csinálják a sajtot.
Na, mondom (persze magamban), ilyen gyorsan tényfeltáró riporttal még nem végeztem. Szabóki azonban hozzáteszi, az itt készülő ömlesztett sajtot sajtból, mégpedig minőségi, döntően trappista tömbsajtból állítják elő, úgy, ahogy szerte a nagyvilágban. Szállítanak külföldre és belföldre is, mert a budafoki Campingnek jó a híre. Erről a titkos receptúrák és alkotójuk, a sajtmester gondoskodik.
A mester, Balla Antal nem bőbeszédű, de azért "kisajtolom" belőle, hol is van az a titkos recept. Két lépésnél közelebb nem mehetünk. Egy torzított fotó, és rakják vissza a szekrénybe a papírlapokat. A sajtmestertől megtudjuk, hogy évente 50-60 kísérleti recept készül, de a kóstolás és az ár-érték arány elemzése után 3-4-ből lesz termék, vagyis ömlesztett sajt.
Ezt korábban nem ismerte az emberiség. Az első ömlesztett sajt 1911-ben - a tömeghadseregek hajnalán - egy svájci faluban, Gerber-Kasegben született meg. A lényeg, hogy ez a tejtermék a hőkezelés miatt bármilyen viszontagságos körülmények között sokkal hosszabb ideig eláll, mint akármelyik élelmiszer. Táplálóértéke magas, kiváló élelem például a katonaság számára.
Magyarországon Budafok lett az egyetlen termelési központ. A klasszikus tömlős Campinget viszont a csomagolása miatt nem akarja megérteni a világ. Ugyanazt a sajtot háromszögletű, dobozos, kerek és ki tudja még, milyen formákban imádják - exportálja is a Budapesti Tejipari Vállalatot privatizáló jelenlegi holland tulajdonos. Hiába magyarázta azonban marketingesek hada a külpiacon, hogy ez pont ugyanaz a sajt, csak más csomagolásban, a világ rázza a fejét.
A Camping a miénk maradt, hungaricum lett. A külföldiek ugyanazt eszik, csak drágábban, a csomagolás miatt. A sajtgyárban dolgozó nyolcvan embert ez nem nagyon érdekli, nekik biztos megélhetést nyújt a budafoki Camping.