Ugrás a tartalomra

Dzsessz taranginivel a 24. Budafoki Pezsgő- és Borfesztiválon

2013. szeptember 05. csütörtök
A Fröccs Teraszon igazi zenei csemege várja az ínyenceket
Dzsessz taranginivel a 24. Budafoki Pezsgő- és Borfesztiválon

A Promontor udvar Fröccs Teraszán a nu jazz hegedűvirtuózát, Lantos Zoltánt és a kreatív lemezzsonglőrt, Andrew J.-t hallhatjuk duóban a borfesztivál második napján, a kora esti órákban. A hegedűművész, aki gyermekként Rózsavölgyben lakott és a Szent István téri zeneiskolában tanult hegedülni, találkozásunkkor örömmel emlékezett vissza a kerületre, hegedűóráira és tanáraira.

Lantos Zoltán hegedűművész Budafokon Dénes Gábor, Biller István és Nemes László tanítványa volt. Főiskolás éveiből Hevesi Judit tanárnőt említette, aki még akkor is hitte, hogy a klasszikusok között vár rá a nagy karrier, amikor ő már a dzsessz felé fordult. Az Újdelhiben töltött kilenc év alatt közel került az indiai zenéhez, amely a mai napig hatással van muzsikájára. Lantos Zoltánnal a zenével való kapcsolatáról és a várható kulturális élményről beszélgettünk.

Párosuk jó példája annak, hogy mindössze két muzsikus is nagyzenekari hangzást tud produkálni - tudtuk meg a hegedűművésztől, aki az Andrew-val való közös zenélést érdekesnek, a felállást önmagában is, de Magyarországon mindenképpen szokatlannak nevezte.

A duóban játszó partneréről, Józsa Andrásról a következőket mondta:
- Andrew J. az a fajta DJ, akivel szívesen dolgoznak a dzsessz-zenészek.
Szinte ugyanúgy improvizál a laptopján és a lemezjátszóján, mint akármelyik hangszeres muzsikus. A "félkész", előre programozott nagyzenekari hangzásokat élőben manipulálja, variálja, de fejlett zenei szoftvereivel a semmiből is létre tud hozni izgalmas textúrákat. Az "OpenSource" nevű formációmban is együtt zenélünk, egyébként pedig sikeres szóló DJ, aki egyik kedvenc hazai trióm, a Bin Jip oszlopos tagja.

Lantos Zoltán elektronikus eszközök segítségével, egyedi módon egyesíti a keleti és kortárs európai dzsessz-zenét. Hangszerei az öthúros hegedű és az indiai ihletésű számokhoz egy különleges, a hegedűtől eltérő hangolású, 5+16 rezonáns-húros tarangini. Megfogalmazása szerint amit előad, az leginkább a dzsesszből jövő improvizatív zene, amely, mondhatni, európai nu jazz, kortárs elektronikus világzene keleti, főleg indiai hatásokkal.

Az inkább befelé forduló muzsikus arról is beszélt lapunknak, hogy az utóbbi években nagyon érdekli őt az elektronika alkalmazása, a hegedűhang effektezése, modulálása, az egymásra játszott szólamok által létrehozott zenekari hangzás egyfajta sajátos létrehozása. Számára ez ugyanolyan fontos, mint maga a dallam vagy a ritmusvilág, ha nem fontosabb, majd hozzátette: lehet, hogy a bor ünnepén azért könnyedebbre veszik a figurát. ?Ž
Tamás Angéla