Ugrás a tartalomra

Jó hangulatú lakossági fórum a közlekedésről

2014. február 08. szombat
Jó hangulatú lakossági fórum a közlekedésről

Hamarosan befut az évek óta várt új metró Kelenföldre, és ehhez igazodnia kell a környék, így Budafok-Tétény közlekedésének is. A várható változásokról tartottak lakossági fórumot január végén a Városházán "Az M4-es metró buszkapcsolatairól" címmel, amelyre szép számban jöttek el az érdeklődők. A résztvevők egyöntetű véleménye az volt, hogy jó hangulatú, sikeres rendezvényt sikerült megszerveznie az önkormányzatnak.

A Városháza dísztermében legalább százan gyűltek össze, hogy meghallgassák a kerület és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetőit. Németh Zoltán országgyűlési képviselő házigazdaként köszöntötte a megjelenteket, és a következőket mondta:

- A főváros és a BKK az önök elképzelése alapján kívánja kialakítani a közösségi közlekedést, hogy lehetőleg átszállás nélkül, minél könnyebben és gyorsabban lehessen megközelíteni a 4-es metrót. Számunkra fontos a lakossággal való egyeztetés, ezért kérem, hogy mondják el a véleményüket!

A lakossági vélemények előtt természetesen meghallgatták a BKK szakembere, Tarsoly András közlekedésszervezési vezető alapos, vetítéssel illusztrált ismertetőjét a várható változásokról. Tarsoly András azzal kezdte mondandóját, hogy szerinte a kerület kiváló vasúti, busz- és villamosközlekedéssel rendelkezik. Mint mondta, a tavasszal átadandó M4-es metró gyors elérése érdekében új gyorsjáratok közlekednek Kelenföld vasútállomás M (?rmező) végállomásig. A térségből induló járatokról a kelenföldi vasútállomásnál, a Bikás parknál és Újbuda központnál lehet átszállni a metróra. Minden lakóterületről megmaradnak a kerületközponti és a többségében XI. kerületi kapcsolatok. Továbbra is biztosítják a metróközlekedéssel nem szorosan összefüggő közvetlen belvárosi gyorsjárati összeköttetéseket, ez a szolgáltatás az alapjáratokkal is kibővül - tájékoztatott a BKK szakértője. - Nagytétényből a 33-as autóbusz meghosszabbítva a Bosnyák térig közlekedik, míg a 133E gyorsjárat Újpalotáig megy majd el. Budatétény térségéből a 233E jelzésű busz 233-as jelzéssel alapjáratként a Bosnyák térig jár, emellett 101E jelzéssel új gyorsjárat is indul a Balatoni úton át a metró őrmezői végállomásához. A 114-es és a 213-as helyébe lépő új 115-ös járatokkal a Móricz Zsigmond körtérig, a 214-es busszal Kelenföld vasútállomásig lehet majd utazni. A 150-es járat pedig módosított útvonalon, a kelenvölgyi betérés megszüntetése révén, gyorsítva a metróvégállomáshoz, majd tovább változatlanul Újbuda-központig közlekedik. 287-es jelzéssel új járat is indul Budatétény vasútállomástól Budaörsre.

Budafok térségére vonatkozóan a 41-es és a 47-es villamos közlekedésében nem lesz változás, az 58-as és a 141-es buszok helyett az új, összevont 158-as busz közlekedik a Gádor utca térségéből Kelenvölgyön keresztül az Etele téri metróvégállomáshoz, míg a Dévény-Széchenyi utca térségét a 141E jelzésű gyorsjárat köti össze (a Balatoni úton közlekedve) az őrmezői metróvégállomással másik irányban pedig Budafok-belvárossal és a Savoya Parkkal. A 250-es autóbusz nem tér be a Hittérítő útra és Kelenvölgybe, végállomása Újbuda központ helyett Kelenföld vasútállomás lesz - mondta el Tarsoly András. Hozzátette: a forgalmi rend változásairól társadalmi egyeztetést folytatnak a BKK honlapján, amit két héten át véleményeznek, a döntéseket pedig szintén a honlapon teszik közzé. A változásokról a kerületi és agglomerációs önkormányzatokkal egyeztetnek. Ez idáig több mint négyezer észrevétel érkezett a társadalmi egyeztetésre, ebből csaknem ezer érinti a XXII. kerületet. Ebből az derült ki, hogy sokan támogatják például a 33-as belvárosi meghosszabbítását, a 101E és a 287-es járat beindítását, a 114-es és a 115-ös busz Móricz Zsigmond körtéig való elvezetését, a 133E újpalotai hosszabbítását, a 150-es és 250-es gyorsítását, a Vincellér úti részleges és a kelenvölgyi betérés teljes megszüntetését. Sokan viszont kedvezőtlennek tartják a 233E járat lassítását, illetve ritkítását, a 101E járat szűkös üzemidejét. Hasonló panaszok érkeztek a 133E járatra is, sokan más megállókat is szeretnének, igényelték például, hogy a 141E busz álljon meg a Régi vám megállóban. Érkezett kérés arról is, hogy a 158-as közlekedjen sűrűbben és hosszabbodjon meg a Szent Imre Kórház felé, a 258-as pedig közlekedjen bővebb üzemidőben, míg a 287-es Budaörsön a gimnázium felé közlekedjen.

Hasonló igények hangzottak el a felszólalásokban is. Mint minden átszervezésnél, most is előfordult, hogy volt, aki azért szólt, mert azt szerette volna, hogy a busz a háza előtt álljon meg, és volt, aki épp az ellenkezőjét akarja. Egy polgár arra volt kíváncsi: hogyan jutunk el ezután busszal a Savoya Parkba? Megfogalmazódott az igény arra is, hogy a 214-es újra járjon hétvégén is, de arra is volt példa, hogy járatok (például a 250-es illetve a Baross Gbábor-telepi buszok) meghosszabbítását, módosítását javasolták. Volt olyan hozzászóló, aki szerint a midibusz zajos, ezért jobb lenne a nagyobb autóbusz, volt, akinek a kisebb jármű a szimpatikusabb.

Nem véletlen, hogy Szabolcs Attila polgármester a fórum után kijelentette: nehéz mindenki igényének eleget tenni, ennek ellenére örül, hogy békés lakossági fórumot sikerült szervezni. - Ilyen jó hangulatú közlekedéssel kapcsolatos fórumon még nem vettünk részt - hangsúlyozta lapunknak az országgyűlési képviselőjelölt. - Kevés kritikai megjegyzés volt az estén, ezek szerint a koncepció jó, de azért lehet rajta finomítani - jegyezte meg a polgármester.

Németh Zoltán pedig úgy zárta a fórumot: van értelme a társadalmi egyeztetésnek, nemcsak meghallgatják a véleményeket, hanem figyelembe is veszik. A bizakodó hangulat valóban nem csak a fórum szervezőire volt jellemző. A Városháza kapujában, kifelé jövet az egyik résztvevő megjegyezte: "Úgy tűnik, jobb lesz a kerület közlekedése." Bízunk benne mi is.
(Temesi László)