Ugrás a tartalomra

Bánk bán áriáját rappeli Kautzky Armand

2014. március 20. csütörtök
Bánk bán áriáját rappeli Kautzky Armand

Kautzky Armand már ötödik éve szabadúszóként dolgozott, amikor egy évvel ezelőtt az Újszínházhoz hívták. Örült a felkérésnek, mert szeret tartozni valahova, azt pedig külön élményként említette, hogy azon a színpadon játszhat, ahol a gyermekkorát töltötte. - Szüleim is színészek voltak, talán ezért nem is volt kérdés számomra, milyen pályát válasszak. Csak a színjátszás, a színház érdekelt, amelyet minden szépségével és nehézségével együtt imádok - mesélte lapunknak a színművész, aki március 30-án vendégünk lesz a Klauzál Házban, ahol a Körúti Színház előadásában, A bolond lányban a vizsgálóbírót alakítja. A színész szerint a Petőfi-féle forradalmiságot a mai költészetben a rap és a slam poetry (zene nélküli, magasabb szintű rap), a kortárs versek testesítik meg. Csatlakozva a rapper-költőkhöz, ritmusosan, szárazon, illetve érzelemmel telve is elmondta a Bánk bán című opera nagyáriájának szövegét és ezekből két DJ fog összemixelni egy mai, könnyűzenei számot.

-Néhány éve rendez is, legutóbb A szűz és a szörny című tragikomédiát állította színpadra. Miért rendez az, aki színészként is nagyon sikeres?

- A világ egyik legcsodálatosabb dolga szinte a semmiből létrehozni egy színdarabot. Nagyon komplex tevékenység, szenzációs munka. A rendezés a színészi munkában egyfajta előrelépést jelent, hiszen a színdarab egy szelete helyett ilyenkor mindegyik az enyém lehet: a játék, a kellék, a fény, a jelmez, a zene. Eldönthetem a stílust, a műfajt és a poénokat, vagyis mindent - persze az alkotótársakkal közösen.

- Sokan csak James Bondként emlegetik. Nem bánja?

- Nem, hiszen hét éven át a népszerű sorozatban szinkronizáltam Pierce Brosnant, aki más filmjeiben is az én hangomon szólal meg. Szép munka ez is, mert jó színész és remek filmekben játszik. A kezdeti években Tom Cruise-t szinkronizáltam sokszor, őt is nagyon szerettem. Boldog vagyok, mert az elmúlt húsz-huszonöt év alatt kiváló színészeknek lehettem a hangja.

- Három éve ön is csatlakozott a fiatal költők és rapperek március 15-i produkciójához. Miért állt a kezdeményezés mögé?

- Én magam - öltözékemet és életfilozófiámat tekintve is - konzervatív ember vagyok, ennek ellenére úgy gondolom, a fő alapértékeket kivéve nem ragaszkodhatunk mindenben a tradíciókhoz, tudomásul kell vennünk, hogy az élet változik és halad. A forradalmár, határait feszegető Petőfi verseit átszövi "a világot meg akarom változtatni" energia, és ezt a forradalmiságot a mai költészetben a rap és a slam poetry, a kortárs versek testesítik meg.

- Idén mivel készült a szavak forradalmára?

- Két formában is - ritmusosan, szárazon, illetve érzelemmel telve - felmondtam a Bánk bán című opera Hazám, hazám, te mindenem című áriája szövegét, amelyekből két DJ fog a helyszínen összemixelni egy mai, könnyűzenei számot. A 13-15 évesek többsége meg nem hallgatná a Bánk bán-áriát, de ha ott van egy ilyen rendezvényen és a mai technikával, a mai energiákkal, ritmus- és dallamvilággal vegyülve eljut a füléhez és azt hallja, hogy "Hazám, hazám, te mindenem", az nagyon hasznos dolog.

- Domján Edit és Márkus László legendás kettősét Pikali Gerdával alakítják A bolond lány című vígjátékban. Ma is aktuális ez a hetvenes években kirobbanó sikerrel játszott darab?

- Amikor elolvastam a szövegkönyvet, kicsit elgondolkodtam, hogy vajon az akkor forradalminak ható szövegek ma is olyan hatást váltanak-e ki a nézőkből, mint annak idején. Ma már sok minden nem kelt akkora megrökönyödést, mint az egyformára vasalt, szürke egyenruhába öltöztetett szocializmusban, amikor az indulatokat besöpörték a felszín alá. A színpadon elhangzó mondatoknak természetesen ma is van hatása, de más, mint akkoriban, ezért maivá kellett tenni, a XXI. század tempójának és ízlésének megfelelően kissé át kellett alakítani a darabot. Ezért is lesz különleges az előadás, amelyet a XXII. kerületben is előadunk majd.

Tamás Angéla