Ugrás a tartalomra

A színház olyan, mint a foci

2014. november 12. szerda
A színház olyan, mint a foci

Molnár Piroska ott volt a Katona József Színház alapításakor, dolgozott a Nemzeti Színházban, rendezte őt Zsámbéki Gábor, Ascher Tamás és Alföldi Róbert, örökös tagja a Halhatatlanok társulatának, és három éve a kitüntető Nemzet Színésze cím is megilleti. A Thália Színház színművésznőjéről sokunknak a jóságos Bors néni vagy A nagy füzet ellenszenves nagymamája jut az eszébe, másoknak a Nagy négyes Cecily Robsonja vagy a Kincsemből Maggie, de olyanok is akadnak, akik a Munkaügyek című tévésorozat Sipeki Elvirájaként ismerik. A Kossuth- és Jászai Mari-díjas, Érdemes és Kiváló Művész, aki rengeteg színpadi alakítása mellett félszáznál több filmben is szerepelt - (legutóbb a szeptemberben bemutatott Szabadesés egyik főszereplője volt), a Klauzál Szalon vendégeként látogatott el kerületünkbe.

- A Thália Színházban az évad végén bemutatott Liliomban Hollunderné szerepét játssza, az alig egy hónapja színre vitt bohózatban, A hőstenorban Júliát alakítja, és máris újabb premierre készül: a Hétköznapi őrületekben az anya szerepére. Melyik szerep miért kedves önnek?

- Karakterszínésznőként jó dolgom van, mert minden szerepem más és más, így megunhatatlan a dolog.

- Mennyire fontos önnek a színészi összjáték?

- A színház olyan, mint a foci: csapatjáték. Tudni kell labdát adni és kapni, de az is fontos, hogy az ember tudja a helyét a csapatban.

- Egy-egy előadás után mindig elégedetten jön le a színpadról?

- Szinte soha! Az elégedettség érzése legfeljebb egy jó ebéd után tölt el.

- A nagy füzet című film - amelyben a nagymamát alakította - elnyerte a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál legrangosabb díját, a Kristály Glóbuszt. A díjátadáson azonban nem tudott megjelenni. Máskor is előfordult már, hogy nem volt ideje átvenni a kitüntetést?

- A színészi munka természetéből adódóan ez gyakran előfordul.

- Salgótarjánban Vastaps-díjjal jutalmazták A nagy négyes című előadást, sőt a művésznő a legjobb női alakításért járó kitüntetést is megkapta a várostól. Örült a helyiek elismerésének?

- A közönség elismerése fontos és mindig öröm számomra. De fontos a kollégák elismerése is. Huszonöt évet töltöttem Kaposváron, ahol megalapítottam a Nagymama-díjat. Idén harmadszorra osztják ki ezt az elismerést. Évente egyszer a kaposvári társulat egy színésze és egy színésze kapja meg.

- Köztudomású, hogy az okostelefonján Facebook-ozik, skype-ol és e-mailezik, olvasni pedig e-bookon szokott. Ezek használata segíti a Romance.com című darabban kapott szerep megformálását?

- Erről bővebben is lehetne beszélni, de szerintem a kettőnek semmi köze egymáshoz. Lehet, hogy jól játszanék egy építészt, miközben kettőig is alig tudok számolni.

- A Színház- és Filmművészeti Egyetemen művészi beszédet oktat a fiataloknak. Mennyire fogékony a mai sms-ező ifjúság a szép beszédre?

- A színpadon nem "szépen", hanem jól és érthetően kell beszélni, és a színész nem a saját szövegét, hanem szerencsére Shakespeare vagy Moli?¨re szavait mondja jó esetben.

- Milyennek találja a fiatal, feltörekvő színésznemzedéket?

- Tehetségesnek, ambiciózusnak, tele energiával és lelkesedéssel.

- A kor előrehaladtával bölcsebbé válunk?

- Tapasztalatom szerint inkább mindennel szemben türelmesebbek leszünk.

- Jut ideje a pihenésre, kikapcsolódásra, vagy a rengeteg munka újra és újra feltölti energiával?

- A munka inkább elvesz energiát, mintsem feltöltene vele. Jelenleg pihenés híján a tartalékból dolgozom. Ha elfogy, nem látok a jövőbe!

(Tamás Angéla)