Ugrás a tartalomra

Útmatrica, zavarok, megoldások

2015. január 16. péntek
HONATYA - Szabolcs Attila országgyűlési képviselő álláspontja
Útmatrica, zavarok, megoldások

Ha egy jó cél megvalósítása sietséggel párosul, sokszor akadhatnak zavarok, ami jogos elégedetlenséget szülhet. Valahogy így áll a helyzet az új főforgalmú utakra érvényes matricarendszerrel is, amely 2015. január 1-jétől startolt hazánkban. Annak, hogy a korábbinál kedvezőbb áron lehessen használni a teljes naptári évben az autópályákat, csak azok a politikusok nem örülnek, akik legszívesebben a rezsidíjakat is visszaállítanák, nehogy tovább "sérüljenek" a nemzetközi energiacégek érdekei. Azt, hogy a magyarországi utakon milliószámra tranzitáló külföldi autósok egy jelentős része fizessen végre útdíjat, és ne az alsóbbrendű utakon tegye élhetetlenné az ott élők hétköznapjait, csak azok nem támogatják, akik struccként a homokba dugják a fejüket. Javaslom, üljenek egy órát az M0-s bármelyik szakasza mellett, és számoljanak, majd tippeljenek: az elmúlt évtizedben hány gépjármű használta a körgyűrűt elhagyva - a díjkerülés miatt - az ingyenes alsóbbrendű utakat, ha Bukarestbe, Belgrádba vagy éppen Isztambulba tartott?

A jó célok tehát megvannak, de Budafok-Tétény érdekei is érvényesek, mert kerületünket hátrányosan is érinti az útdíjrendelet. Mi sem dugjuk a homokba a fejünket.

Az egyik probléma, hogy az M6-os autópálya kerületen belüli szakasza az M0-s felhajtója (15-ös csomópont) és a 18-as csomópont között díjkötelessé vált. Ez a szakasz a kerületen belüli közlekedést is szolgálja és teljes egészében Budapest közigazgatási határán belüli, azaz belterületen vezet át. ͍gy nem tekinthető az országos úthálózat részének, pedig a rendelet az utóbbira hivatkozik.

A lakosság körében nagy az aggodalom amiatt, hogy az M1-M7-es autópályák bevezetője - az Egér úti csomóponttól a budapesti szakaszon, illetve az országhatár felé továbbhaladva a városhatáron kívüli szakaszokon - is díjkötelessé vált. Ha ennek az autópályának a forgalma a díjfizetési kötelezettség miatt még inkább átterhelődik az alacsonyabb rendű utakra, illetve lakóutcákra, ez igen jelentős terhelést jelent ezeken a - zömében kertvárosi - területeken, és gyakorlatilag megbéníthatja a kerületből a városközpontba vezető útvonalakat.

Karsay Ferenc polgármesterrel közös levélben fordultunk Fónagy János államtitkár úrhoz a kerületet érintő esetleges hátrányos közlekedési hatások elkerülése érdekében. Az egyeztetést a területért felelős alpolgármester, Németh Zoltán folytatta le, és ez alapján született meg a közösen aláírt levél.

Szerezzünk érvényt Budafok-Tétény érdekeinek! Ez a helyi politikusok kötelessége.