Időszámítás tanévtől tanévig
A pedagógusi pálya szép lezárásaként a Kerület Napján Tóth József-díjban részesült Klinda Zsuzsanna, az Árpád Utcai Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola igazgatója. Az intézményben huszonöt éven át dolgozó pedagógust emellett a dél-budapesti tankerületi központok vezetői is elismerésben részesítették több évtizedes áldozatos munkájáért, az oktatás-nevelés terén nyújtott példaértékű tevékenységéért, az Emberi Erőforrások Minisztériuma pedig miniszteri oklevéllel ismerte el kiemelkedő szakmai tevékenységét.
Klinda Zsuzsanna negyvenkét év szolgálati idő letöltése után elégedetten és örömteli módon várja a nyugdíjas éveket, hiszen a pedagógusi pályán adódó minden szerepet eljátszhatott: volt napközis nevelő, tanító néni, osztályfőnök, igazgatóhelyettes, intézményvezető, pedagógiai szakértőként pedig kollégákat minősített és tanfelügyelt.
A kitüntetett intézményvezetővel a nemzetiségi iskoláról és hivatásáról beszélgettünk.
– Szabadságát tölti, mégis bejár az iskolába dolgozni. Miért?
– Az iskola vezetését csak augusztus 16-án veszi át az utódom, Túri Katalin német nemzetiségi nyelvtanár, aki emiatt még nem tudja előkészíteni a szeptemberben kezdődő tanévet. Katival huszonkét évig dolgoztunk együtt az iskolában, így jó szívvel bízom rá eddigi feladataimat. Tudom, hogy zökkenőmentesen tudja biztosítani az átmenetet, élvezi a Német Nemzetiségi Önkormányzat támogatását, ismeri iskolánk hagyományait.
– Ön milyen előzmények után lett a nemzetiségi iskola vezetője?
– A Német Nemzetiségi Önkormányzat kezdeményezésére önkéntes segítőként vettem részt a nemzetiségi iskola indításában, a pedagógiai program összeállításában. Amikor az önkormányzat támogatásával az iskolában elindulhatott a német nemzetiségi program, felkérést kaptam, hogy pályázzak az akkor nyugdíjba vonuló igazgatónő helyére.
– Milyen szálakkal kötődik a német nyelvhez, a német kultúrához?
– Gyermekkoromban otthon mindkét nagyszülőpár németül beszélt, és a férjem is sváb család szülötte, így jól ismerem a szokásokat és hagyományokat. Iskolánkban a nyelvoktató nemzetiségi oktatás keretében első osztálytól kezdve hetente öt németórát és egy német nyelven vezetett népismeretórát tartunk. A magyar nyelv mellett a német is anyanyelvnek számít, ezért negyedik osztálytól nálunk angol nyelvet is tanulhatnak a gyerekek, mert nekik az az első idegen nyelv.
– Világéletében pedagógusnak készült?
– Természetesnek tűnt a választás. Pedagógus családból származom, ahol az egyetemi oktató, zenetanár, gyógypedagógus, iskolaigazgató csakúgy megtalálható, mint édesanyám, aki szintén tanító, szaktanácsadó volt. Nálunk az időszámítás tanévekben történt, az év szeptember elsején kezdődött, a csengőszó pedig hozzátartozott a mindennapjainkhoz. A pedagóguspályához rengeteg alkalmazkodás és empátia szükséges, de nagyon szép szakma, gyönyörű hivatás.
Tamás Angéla