Közlekedni szükséges és elkerülhetetlen
Navigare necesse est! Vagyis hajózni (közlekedni) szükséges, elkerülhetetlen! – így szól a latin közmondás. A csatornázással járó, Budafok-Tétényben hónapok óta tartó közúti közlekedési káoszt naponta megtapasztalva kiegészíthetjük mindezt a latin bölcselet kissé módosított változatával: communicare necesse est, azaz itt lenne az ideje a megfelelő kommunikációnak az érintett lakossággal a beruházó fővárosi önkormányzat által erre kijelölt cégek, szervezetek részéről, és a munkaszervezésen is lenne még mit javítani.
Tudjuk, hogy a csatornázás elkerülhetetlenül átmeneti kellemetlenségekkel: útfelbontással, útlezárással, úteltereléssel jár együtt. De nem feltétlenül ennyivel, mint amennyit mostanában mi, Budafok-Tétényiek kénytelenek voltunk/vagyunk elviselni! Mert – a hajózni, közlekedni márpedig kell latin szállóigéhez visszatérve – most még valóban szinte úszunk a földmunkálatokkal járó zajban, porban, ami teljesen érthetően sokunk tűrőképességét próbára teszi.
Tény, hogy csatornázásra szükség van: 2013-ig Budapest szennyvizének 6%-a a talajba került, nem a csatornarendszerbe. Kerületünkben 34,4 km csatorna épül meg. A közvetlen környezetvédelmi hasznon túl – a szennyvíz nem folyik a talajba, illetve tisztítatlanul a Dunába – a kerület lakóit érintő közvetlen haszon, másodlagos hatás, hogy végre leaszfaltozhatjuk azokat a földutakat, amelyek alá bekerült a csatorna.
Talán nem mindenki tudja, hogy az európai uniós támogatás kizárólag arra elég, hogy az utakat a csatorna nyomvonalában állítsák helyre a kivitelezők. Logikus és az önkormányzat számára kiemelten fontos célkitűzés, hogy ha már úgyis felbontják az utat, utána már teljes szélességében újítsuk fel. Erre a célra – mint ismert – a képviselő-testület 130 millió forintot irányzott elő. Ezek a munkák azonban csak akkor kezdődhetnek el, ha az illetékes hatóságok kamerával ellenőrzik az elkészült vezetéket, és elvégzik a kiépített csatorna víztartáspróbáját, a minősítő vizsgálatok pedig nem kevés időt vesznek igénybe. A folyamat gyorsítása, a helyzet mielőbbi megoldása érdekében a kerületi mélyépítő kollégák naponta ellenőrzik az építést. A forgalmi változásokkal kapcsolatban az önkormányzat szakemberei gyakran tapasztalják azt is, hogy a kivitelezők, alvállalkozók nem mindig az elvárható gondossággal végzik a feladatukat. A forgalmi rend helyenként naponta változik, az útburkolat rendbetétele indokolatlanul elhúzódik. A felelős Budapesti Közlekedési Központ és kerületünk előre jelezte a várható problémákat a kivitelezőknek és az engedélyező hatóságnak, de a szükséges engedélyeket sajnos mégis kiadták. Ezért bukdácsolnak most még a buszok is az úgy-ahogy helyreállított nyomvonalakon. Noha nem a kerületi önkormányzat a beruházó, és nem áll szerződéses kapcsolatban a kivitelezőkkel, a Városfejlesztési és Üzemeltetési Iroda dolgozói járják a helyszíneket, a közterület-felügyelőink pedig folyamatosan figyelmeztetik és bírságolják a kivitelezőket. Egyéb hatósági lehetőségünk azonban ezekben az ügyekben sajnos nincs.
A helyzet javítása érdekében nemrég levélben fordultunk Wertán Zsolthoz, az Enviroduna ügyvezető igazgatójához, aki válaszában együttműködéséről, támogatásáról biztosított bennünket. Ezen túlmenően egyelőre annyit tehetünk, hogy ismételten megköszönjük az Önök, Budafok-Tétényi lakosok türelmét és megértését, és felhívjuk a figyelmüket, hogy a csatornázással kapcsolatos, folyamatosan frissülő információkról, pályázati-támogatási lehetőségekről a Budafokteteny.hu-n is tájékozódhatnak.