Közmeghallgatást tartott az önkormányzat

2021. november 30. kedd
Légifolyosók, zajterhelés, zajmérés
Közmeghallgatást tartott az önkormányzat

November utolsó csütörtökén közmeghallgatást tartott az önkormányzat a helyi Ipartestület épületében. A témák ezúttal is mindnyájunkat érintő kérdésekkel foglalkoztak: a légifolyosók méltánytalan kialakításával, a zajterheléssel és a zajméréssel, valamint a megnövekedett utcai forgalommal.

A meghirdetett esemény előtt a lakosság eljuttathatta kérdéseit a Polgármesteri Hivatalba, amelyre aztán nyilvánosan kaptak – szűk körben – választ a polgármestertől, Karsay Ferenctől. Ezt foglaljuk össze röviden.

Az első kérdező az Erdődűlő zajterheléséről és a kerületi zajmérő akcióról érdeklődött. Íme, a szakszerű válasz: október közepén miniszteri és államtitkári szinten sikerült tárgyalásokat folytatni a Budaörsi Repülőtér okozta zajterhelés kapcsán, és mindannyian egyetértettünk abban, hogy az úgynevezett iskolakörök az erős hanghatás miatt igen zavarók, valószínűleg köszönhető ez annak is, hogy a pilóták nem tartják be a szabályokat, a részükre meghatározott útvonalat. Ezért rövid távon be kell vonni a Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztályt, és kötelezővé tesszük, hogy a repülőgépek transzponderét lehessen követni, így ellenőrizhető az útvonaluk. Németh Zsolt országgyűlési képviselőnk erőfeszítésének köszönhetően sikerült elérni, hogy a tanulókört kijelölhessük, s ezt kérésünkre az üzemeltető át is alakította.

– Most már csak az a kérdés, hogy ezt mennyiben tartják be a pilóták – tette hozzá Karsay Ferenc, aki még arról tájékoztatott, hogy tárgyalnak a repülés időbeni korlátozásáról is, valamint a Közlekedéstudományi Intézet 30 mobil zajmérő eszközt és két telepített adatrögzítővel felszerelt mérőállomást bocsátott az önkormányzat rendelkezésre.

A telepített eszközök: Meseerdő Óvoda, Elza utca 22. és a Rókales utcában egy magáningatlanon, a Fitoland kertészettel egy vonalban.

A másik hozzászóló „Repülők a fejünk felett” címmel a légifolyosók méltánytalan kialakítását tett szóvá, amire a következő választ kapta: a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Stratégiai zajvédelmi intézkedési terve 2013–2022 című dokumentum 2012-ben, az erre alapozott Stratégiai zajvédelmi intézkedési terv aktuális változata pedig hat évvel később, 2018-ban készült el.

– Elképzelhető, hogy 2022 után lesz arra lehetőség, hogy a jelenlegi légifolyosók aránytalan elosztása megváltozik, így a kerületünk feletti légifolyosó mennyisége csökkenhet – mondta a polgármester.

„A Kőérberki úton megnövekedett forgalom miatt esetleg egyirányúsítani kellene, vagy forgalomlassítót volna szükséges építeni, mert több baleset is volt itt már” – vetette fel egy kerületi lakos, mire Karsay Ferenc így reagált:

– A teljes kerületre nézve az átmenő forgalommal érintett útszakaszok környezetében lévő területek forgalomtechnikájának átgondolására tárgyalásokat folytattunk a Budapest Közút Zrt.-vel mint forgalomtechnikai kezelővel, mivel sajnos a navigációs rendszerek oda terelik a gépjárművezetőket. A feladat összetett jellege miatt átfogó forgalomcsillapítási megoldás még nem született. Létesítésére kizárólag abban az esetben van lehetőség, ha a kétoldali érintett ingatlantulajdonos írásban nyilatkozik arról, hogy az ingatlana előtti közterületen a küszöb építésével egyetért. Tovább folytatjuk a tárgyalásokat és keressük a lakók, az erre autózók számára is megnyugtató, biztonságos megoldást.

Temesi László