Ugrás a tartalomra

Megoldás a kerületi parkolási gondokra - videóval frissítve!

2022. május 19. csütörtök
Az új forgalomtechnikai rendről nyilatkozott Németh Zoltán alpolgármester a Városházi Híradónak
Megoldás a kerületi parkolási gondokra - videóval frissítve!

Budafok-Tétény önkormányzata a lakossági megkeresések alapján új parkolási rendet vezet be Budafok belvárosában. A szabályozásra azért van szükség, mert a terület az utóbbi években gyakorlatilag egyetlen nagy P+R parkolóvá vált, ellehetetlenítve a helyi lakosok parkolását. Az első három hónap próbaidőszak lesz. Ezalatt várják a lakossági észrevételeket és véleményeket, amelyek alapján szükség esetén változtatnak a parkolási renden. Az új parkolási rendről nyilatkozott Németh Zoltán alpolgármester a Városházi Híradónak.

A 2019-ben, még a pandémia előtt folytatott lakossági konzultáción a többség elutasította, hogy fizetős legyen a parkolás a XXII. kerületben. A lakossági konzultáció alapján az önkormányzat különféle behajtási és parkolási korlátozásokat vezet be Budafok-Belváros több utcájában, a forgalomtechnikai változás május 13-tól lép életbe.
Már közzétettük az interneten a tervezett új parkolási rend részleteiről és az előzményekről szóló tájékoztatást – mondta az alpolgármester. – Mi több, már kaptunk is írásos visszajelzéseket.

– Milyeneket? Negatív vagy pozitív kommenteket?
– Többféle érkezett, de sok esetben azt látjuk, hogy nem olvasták el figyelmesen a tájékoztatónkat. Másfelől vannak olyan észrevételek, amelyekre már ebben az interjúban szükséges reagálni, mert így alkalom nyílik néhány félreértés tisztázására.

– Ezek szerint hasznos volt idejekorán közölni a terveket.
– Természetesen. Hosszú folyamat eredménye az új parkolási rend bevezetése. Már 2019 első felében megkérdeztük az embereket arról, hogy mit gondolnak a budafok-belvárosi parkolásról. Azért tettük ezt, mert az önkormányzat már akkor is rengeteg megkeresést kapott, amiért nagyon nehéz parkolóhelyet találni a Városház tér környékén. Jórészt azért, mert sokan egész napra leteszik itt az autójukat, hogy aztán továbbmenjenek vonattal, busszal vagy villamossal. Ezt a jelenséget úgy jellemeztük, hogy Budafok belvárosából egy hatalmas P+R parkoló lett.

– Kik teszik le itt az autójukat?
– Sokan az agglomerációból érkeznek, mások a kerület külsőbb pontjairól, esetleg Budapest más részeiből. Miközben itt sok a lakóterület, továbbá szolgáltató-kereskedelmi funkciót ellátó üzletek is vannak szép számmal. Mi több, sokszor a lakóterület és a szolgáltató-kereskedelmi funkció egyszerre van meg vegyesen. Például a Kossuth Lajos és a Mária Terézia utcában, a Városház téren, a Magdolna utca egy szakaszán. De vannak itt intézményi funkciók – bölcsőde, több óvoda, iskolák, hivatalok –, amelyeknek az igénybevételét akadályozzák az egész napra itt lerakott gépkocsik. Már évek óta roppant nehéz errefelé parkolóhelyet találni. Akkor, amikor valaki csak percekre vagy egy-két órára szeretne leparkolni, amíg vesz egy kiló kenyeret a péknél, vagy be akar menni a fodrászhoz egy hajnyírásra.

– A Magdolna utcába sokszor képtelenség behajtani, annyira eltorlaszolják a bejáratát az autók.
– Így van. Jogosan tették fel a kérdést a helyi lakosok: miért nem teszünk valamit az áldatlan állapotok megszüntetésére? Ezért mértük fel 2019-ben a budafok-tétényiek véleményét, rengeteg reakció érkezett, mintegy 3600 válasz, és a többség elutasította a fizető parkolás gondolatát. Viszont a konzultáció alapján készítettünk egy parkolási koncepciót erre a viszonylag nagy területre, és ezt tavaly szintén társadalmi vitára bocsátottuk. A beérkezett válaszok alapján igyekeztünk a koncepciót az észrevételek figyelembevételével módosítani. Valóban, a Magdolna utcából is érkezett sok válaszlevél, és konkrétan ezek alapján készítettük el a Magdolna utca behajtási és parkolási rendjének a tervezetét is.

– Mit jelent a fentebb említett három hónapos próbaidőszak?
– Azt, hogy türelmesek leszünk, a május 13-tól számított kilencven nap alatt az új előírások megsértése esetén még nem bírságolnak a közterület-felügyelőink. Viszont felhívják a figyelmet az új szabályok betartására! És ami nagyon fontos, várjuk a próbaidőszak alatt a lakossági észrevételeket a parkolas@bp22.hu e-mail címre. Ez azért is szükséges, mert a beérkező vélemények alapján igyekszünk majd módosítani a terveken, amennyiben szükséges. Sokszor mi sem vagyunk könnyű helyzetben, mert eltérők, egymásnak ellentmondók az igények. Korábban azt panaszolták, hogy miért nem csinálunk már valamit, mert tarthatatlan a parkolási helyzet. Most pedig, amikor közszemlére bocsátottuk az elképzeléseinket, többen azt kérdezik, miért kell változtatni. Nehéz az igények között igazságot tenni. Sokan már most tudni vélik, hogy mindez hogyan lesz a gyakorlatban. De erre azt mondom, hogy mi lesz a gyakorlatban, az majd a gyakorlatban dől el. Ezért is kell a próbaidőszak, ezért is kérek türelmet.

– Mi az új parkolási rend lényege?
– A lakótelepek környékén többnyire lakó-pihenő övezeteket alakítunk ki, aminek az a lényege, hogy csak azok mehetnek oda be, és azok parkolhatnak ott, akik egyfelől ott laknak, másfelől akiknek ott határozott céljuk van, például látogatóba mennek valakihez. Azzal a szándékkal ott nem lehet megállni, hogy csak leteszik az autót, és majd továbbmennek a villamossal vagy a busszal. A bölcsődék, óvodák, iskolák előtt rövid ideig lehet majd parkolni. Az egyik a K+R („kiss and ride”, magyarul adj egy puszit a gyerekednek, és hajts tovább), ami két kocsinak elegendő parkolóhelyet jelent. Ez a Szent István iskolánál már működik, és a Kossuthnál, valamint a Budai Nagy Antal Gimnáziumnál is bevezetjük. Az óvodáknál és a bölcsődénél fél óra a várakozási idő, hiszen ott a kicsiket be kell kísérni, átöltöztetni, miegyéb.

– No de miért kell a gyereknek autóval iskolába járnia? Én annak idején több mint egy kilométert gyalogoltam a Háros utcai házunktól a Gádor utcai iskoláig, mégsem esett le a karikagyűrű az ujjamról.
– Ma már, a huszonegyedik században ez szemmel láthatóan nem működik, sőt, a Budai Nagy Antal Gimnáziumban már körülbelül negyven olyan diák van, aki maga vezeti az autóját reggelente az iskoláig! De ez egy más történet. Vissza a témánkhoz. Az üzletek, hivatalok, szolgáltatóegységek környezetében pedig háromórás időkorlátú parkolást vezetünk be. Ehhez – és mindenhol, a félóráshoz is! – ki kell majd tenni egy papírórát vagy más kiírást a szélvédő belső oldalára, amellyel az autós jelzi, mikor kezdődött el a parkolás. Ezeket a papírórákat már 2019-ben osztogattuk, hiszen a piaci parkolásnál is szükség van ilyenre. A célunk, hogy ne szoruljanak ki a parkolás lehetőségéből azok, akik szerettek volna bemenni vásárolni vagy igénybe venni egy szolgáltatást. De nem mindenhol lesz ilyesmi!

– Tehát nem lesz egységes a rendszer.
– Nem, és pontosan azért, hogy akik itt laknak vagy itt dolgoznak, és egész napra meg kell állniuk, nekik is legyen erre lehetőségük. Például a Kossuth Lajos vagy a Mária Terézia utcában bizonyos szakaszokon, ahol több bolt, szolgáltató van, ott a háromórás limitet alkalmazzuk, más szakaszokon pedig nem, tehát ott ugyanúgy megengedett lesz időkorlát nélkül parkolni. Továbbá a vasút mellett megmarad a P+R parkoló. Az az elképzelésünk, hogyha valaki Érden lakik vagy Diósdon, esetleg Nagytétényben, és szeretne átszállni a vonatra, annak inkább lehetőséget kell adni arra, hogy minél kijjebb tegye le az autóját. Tehát ne jöjjön be Budafok-Belvárosig, hanem már valahol kijjebb parkoljon le, és szálljon át a vonatra. Akár a Camponánál, akár Érden, Nagytétényben. A Budapest Fejlesztési Központtal és a MÁV-val konzultálunk, hogy bővítsék az ottani P+R parkolókat, illetve hogy sűrítsék a járatokat, és ezáltal a menetrend is csábítóbb legyen.

– Szóval muszáj differenciálni.
– Így van. Éppen a boltosok vagy a szolgáltatóegységek tulajdonosai jelezték korábban, hogy a vendégeik, a vevőik nem tudnak megállni a kocsijukkal, mert elfoglalják a parkolóhelyeket, és ez így rontja az üzletmenetet. Hiszen megunják a kliensek a körözést, és továbbhajtanak. Erre a problémára a vásárlók is panaszkodtak. Érdekes, sok üzlettulajdonos kifogásolja, hogy ő miért nem parkolhat le a boltja előtt egész napra. Hát azért, mert akkor a vevője, a kliense nem fog tudni ott leparkolni!

– Beszélhetnénk a legnehezebben bejárható területről, a Magdolna utcáról?
– Hogyne, már csak azért is, mert a tavalyi társadalmi konzultáción is kiemelt helyet kapott. Az a lényeg, hogy nem szeretnénk, hogy a Kossuth Lajos utca egyes szakaszairól kiszoruló egész napos parkolás a környező utcákba terelődjön át. Például a szűk Magdolna utcába. Ezért ott az a megoldás született, hogy engedélyes behajtási korlátozást vezetünk be.

– Csak engedéllyel szabad majd behajtani?
– Igen, délelőtt 10 és 11 óra között. Sokan kérdezik, hogy miért csak ilyen rövid időtartamra. Ennek az az oka, hogy ezzel meg tudjuk akadályozni az egész napos parkolást. Ugyanakkor nem korlátozzuk fölöslegesen az ott lakókat, senkit, akinek ott lenne dolga reggel vagy délután. Ez nem a teljes Magdolna utcára vonatkozik, hanem csak a Savoyai tér és a Hosszúhegy tér közötti szakaszra, tehát a Kossuth iskoláig. Az utca további részeiben részben megállási tilalom lesz, hogy el tudjon férni a szembejövő forgalom, részben időkorlátos parkolás. Az utcák szűkössége miatt felvetődött az egyirányúsítás itt és az Anna utca egy szakasza esetében is, de úgy gondoltuk, a nagy kerülőutak miatt sokkal nagyobb bosszúságot és kellemetlenséget okozna ez, mint ha kerülgetni kell egymást. Így az Anna utcában is megengedjük a félórás parkolást az óvodák miatt.

– Végül is mi döntött amellett, hogy nem vezetik be Budafokon a fizető parkolást? Ne értse félre, eszem ágában sincs kardoskodni amellett, hogy fizetnünk kelljen a parkolásért.
– Az döntött, hogy a 2019-es konzultációban elvetették a kerületi lakosok 75 százalékos többséggel. Amúgy ez is lenne egy módja a P+R parkolás kizárásának, de mi itt a XXII. kerületben nem ezt választottuk, és addig nem is áll szándékunkban, amíg a helyiek ezt nem kérik.

Ch. Gáll András