Mérlegállásban a Duna felett
Guinness-rekordokat felállítva egyensúlyoztak egymást tartva több mint tizenegy percen át az 50 km/óra sebességgel robogó vasúti kocsi tetején, a helikopter aljára erősített pallón „repültek” oldalsó mérlegállásban a Duna fölött, és látványos produkciót mutattak be egy száguldó kamion mögé szerelt vasszerkezeten a világ legismertebb magyar akrobatái, a Rippel fivérek.
A „kéz a kézben” akrobatika koronázatlan királyait a Bahamáktól Szaúd-Arábiáig, Dubajtól Szingapúrig bárhol szívesen látják a világ nagyszabású show-műsoraiban. Az azonos magasságú és súlyú testvérek, Ferenc és Viktor egyforma testfelépítésüknek, hatalmas fizikai erejüknek és elképesztő egyensúlyérzéküknek köszönhetően a legkülönösebb produkciókat képesek bemutatni a közönségnek, többek között a párizsi Moulin Rouge-ban is, ahol állandó tiszteletbeli tagként tartják számon őket.
Rippel Ferenccel a Nemzeti Bor Maraton budapesti helyszínén, a Törley Gyűjtemény és Látogatóközpontban találkoztunk, ahol kisfiával ő is részt vett a szívbetegségben szenvedő gyerekeknek szervezett sétán.
– Testvérével a „kéz a kézben állásban” és a „nyak a nyakon állásban” is világrekorderek. Mit jelent a kéz a kézben akrobatika?
– Egymás kezét fogva emeljük és tartjuk egymást a legkülönbözőbb módokon: kézen, lábon, fejen, nyakon vagy háton. Nem használunk kellékeket, nincsenek segédeszközeink, csak mi ketten vagyunk a színpadon, mezítelen felsőtesttel, fellépőnadrágban. Műsorszámainkat azért is szeretik a megrendelők, mert semmiféle extra költség nem merül fel velünk kapcsolatban, de nincs álcázás, nincs titok, mindent láttatva, teljes erőbedobással mutatjuk meg magunkat, ezért a nézők körében is népszerűek vagyunk.
– A Rippel Brothers Akadémián artista-, sport- és művészképzést kínálnak az érdeklődőknek. Kiből lehet cirkuszművész?
– Nincs testi korlátja, hogy valaki zsonglőr vagy akrobata legyen, ehhez csak sok idő, erős akarat és mérhetetlen színpadszeretet kell. Artista szüleink Cortez néven járták a világ színpadait, mi négyévesen már szertornáztunk, majd az Állami Artistaképző Intézetben töltött nyolc év alatt minden alaptudást elsajátítottunk. Tíz évig gyakoroltunk, mire huszonhét évvel ezelőtt először bemutattuk a produkciónkat a közönségnek. A gyakorlások által magunkba szívott tudás elfeledteti a veszélyt, mert szükségünk van arra az „adrenalinbombára”, amit egy-egy produkció nyújt nekünk. Az akadémián ezt az örömöt szeretnénk átadni a gyerekeknek, a fiataloknak.
– Mi az oka, hogy külföldön sokkal ismertebbek, mint itthon?
– Rengeteget utazunk, sok a meghívás. Összességében tíz évet Franciaországban, négy évet Amerikában és négy-öt évet Németországban töltöttünk, de igazi „erősségünk” a Távol-Kelet. Hongkongban, Thaiföldön, Szingapúrban vagy Jakartában nagyon szeretik a bemutatóinkat. Ott mi vagyunk az európai sztárelőadók. Eszméletlenül szeretjük a munkánkat. Ez a hobbink, a mániánk, a szenvedélyünk, a játékunk, és hogy ezért még nekünk fizetnek és tapsot is kapunk, ez a csúcsok csúcsa. (Tamás Angéla)