Hírek

Miért kellenek az új parkolási szabályok?
Németh Zoltán alpolgármester a parkolási koncepcióról
2021-06-14

– Miért volt szükség egy új parkolási koncepció, és lesz szükség egy új parkolási rendszer kialakítására Budafok belvárosában?

– Sajnos Budafok belvárosa az utóbbi években olyanná vált, mint egy nagy P+R parkoló. Azt vettük észre, hogy sokan, akik többnyire az agglomerációból, Diósdról, Érdről érkeznek a fővárosba, egész napra leteszik itt az autóikat, mert nálunk ezt ingyen megtehetik. Ezzel viszont elveszik a helyet azoktól, akik itt élnek, illetve ténylegesen a kerületben van dolguk. Ezt igazolta az a parkolási konzultáció is, amit 2019-ben folytattunk le a lakossággal. Igyekeztünk több parkolóhelyet létrehozni ezen a területen, de egy idő után ez sem volt elég. Ezért lépnünk kellett.

– Gondolkoztak-e azon, hogy nálunk is fizetős parkolási zónák legyenek?

– A 2019-es parkolási konzultáción a résztvevők 75 százaléka azt mondta, nem szeretné, hogy fizetős parkolás legyen a kerületben. Karsay Ferenc polgármester és az önkormányzat vezetése pedig úgy döntött, hogy Budafok-Tétényben addig nem lesz ilyen, amíg ezt a lakosság nem kéri. A felmérések alapján azonban elodázhatatlan volt, hogy valahogyan mégis kezeljük a helyzetet, ezért készült el egy új parkolási koncepció, szakértők bevonásával. Erre is kérjük a lakossági véleményeket június 15-ig.

– Mondana néhány jellemző példát arra, hogy mik lesznek a legfontosabb változások?

– Budafok belvárosa több, különböző jellegű lakóövezetből áll. Az egyik legfontosabb hely, ahol segíteni kell a parkolási gondokon, a lakótelepek környéke. Itt lakó-pihenő övezetek kialakítását tervezzük, ahol azok parkolhatnak majd, akik ide érkeznek. Biztosítani kell ugyanakkor azt is, hogy a bölcsőde, az iskolák és az óvodák előtt rövid távon meg tudjanak állni az autóikkal azok is, akik a gyerekeiket szállítják ezekbe az intézményekbe. Itt azt tervezzük bevezetni, hogy időkorlátozással állhatnak meg az autósok az adott helyen a nappali időszakban, a parkolásuk kezdetét pedig jelezniük kell a szélvédőjükön. Lesznek ugyanakkor olyan területek is, mint például a szakrendelő, az üzletek és a hivatalok környéke, ahol szintén korlátozni kell az egész napos parkolást. A terveink szerint több ilyen helyen 3 órás lesz a limit a nappali időszakban.

– Lesz-e tilos valahol a parkolás, ahol eddig nem volt?

– Vannak olyan területek, például a Magdolna utca szűkebb szakaszai, ahol indokolt tilalmat bevezetni, mert a parkoló autók miatt ellehetetlenült a közlekedés. Nagyobb bosszú-ságot okozna ezekben az utcákban az egyirányúsítás, ezért ezt a megoldást is tervezzük egy-két helyen Budafok belvárosában.

– Mikorra lehet bevezetni az új szabályokat?

– Egyelőre begyűjtjük a lakossági észrevételeket, javaslatokat, ennek a határideje, mint már említettem, június 15. Ezek összesítése és figyelembevétele után véglegesítjük a koncepciót. Ezt követi a tervezés, majd az engedélyeztetés a Budapest Közút közreműködésével. Amikor ez lezajlott, jöhet a megvalósítás. Minden lépésről természetesen tájékoztatjuk majd a lakosságot.

Sokan várják már, hogy lezáruljon ez a folyamat. Ez azért is fontos, mert „a puding próbája az evés”. Az új szabályokról majd a bevezetésüket követően derülhet ki tökéletesen, hogy beválnak-e.

(Promontor TV–H. Gy.)