Hírek

Öt kilométernél is kevesebb földút maradt
Budafok-Tétény öt év alatt készült leaszfaltozni az összes, tizennégy kilométernyi belterületi földútját. A kormány által támogatott program másfél éve indult, és már csaknem a háromnegyedét teljesítették: több mint tíz kilométer földutat számoltak fel. A részletekről Németh Zoltán alpolgármester számolt be.
2021-01-05

“Amikor a programhoz hozzákezdtünk, kevesebb földúttal számoltunk, mint ma – a fejlődéssel újabb és újabb utcák vagy utcaszakaszok nyíltak. Ami tizenhárom és fél kilométer volt induláskor, az most már tizennégy.” – kezdte a témát a legelején Németh Zoltán.

Vagyis csak volt, hisz az igencsak precíz alpolgármesteri adatok szerint  10 186,9 folyóméterrel, vagyis kicsivel több, mint tíz kilométerrel már elkészültek. Németh Zoltán azt mondja, négyfelé oszthatók az érintett utcák, útszakaszok: egyrészt a már leaszfaltozottakra, másrészt azokra, ahol folyamatban van vagy a közeljövőben megkezdődik és be is fejeződik a munka, illetve azokra, ahol szintén jövőre várható a kivitelezés. Ott  elnyert pályázat már van, de a fővárosi közművesítéstől is függ az, hogy melyik utcát mikor tudják kiépíteni.

“Nem mindig minden rajtunk múlik. Ha például közművesítési feladatok vannak valahol, akkor meg kell várni, amíg azokkal végeznek – legyen szó földben lévő vagy föld feletti közművekről. Mondjuk villanyoszlopokról, melyeket esetleg át kell helyezni.” A negyedik kategóriába azok az útszakaszok tartoznak, melyekre korábban még nem tudott, és csak ezután fog pályázni az önkormányzat.

Összesen 96 utcaszakasz burkolása volt a cél 14 kilométeren. Ebből 69-et már megépítettek 10,2 kilométeren. Vagyis már most 72,6 százalékos az eredmény. Hogy sikerült ezt a tervezettnél jóval rövidebb idő alatt elérni? – kérdeztük Németh Zoltánt.

“Előrelátással. Próbáltunk felkészülni, hisz a kerületek polgármesterei, országgyűlési képviselői korábban sokat lobbiztak egy ilyen lehetőségért. A 2010-es évek első felében már létezett központi költségvetési támogatás földutak aszfaltozására. Önerőből ennyi utat megépíteni ugyanis úgyszólván lehetetlen. Végül 2017-18-ban sikerült elérni azt, hogy a kormányzat támogassa a programot, melynek célja öt év alatt eltünteti Budapest belterületi földútjait. Miután ezek nagyrészt mellékutcák, tehát kerületi fenntartású utak, a kerületi önkormányzatok a beruházók. Ők azok, akik támogatási igényt nyújthatnak be, és a kormány dönt ezekről.”

Amikor a támogatásra az igényt be lehetett nyújtani, akkor Budafok-Tétényben a felszámolni kívánt belterületi földutak nagy részére már elkészíttette az önkormányzat a terveket, engedélyeztette is ezeket, így egyből tudott lépni. Így fordulhatott elő, hogy tavaly nyáron a XXII. kerületben sikerült átadni azt az útszakaszt, amely egész Budán az első volt – meséli az alpolgármester.

El se tudnánk képzelni, mi minden kell egy ilyen útépítéshez. Egy útnak  megfelelő szélesség kell a kerítések között – akkora, hogy a sok helyen hozzá kapcsolódó járda is elférjen. Az utakat tehát szabályozni kell, beljebb kell vinni a kerítéseket ott, ahol erre szükség van. Fontos, hogy meglegyenek a közművek gerincvezetékei és a bekötések is, hogy később ne kelljen az aszfaltutat felbontani. Ez már többször okozott izgalmakat – mondja el az alpolgármester. Volt, ahol a lakók későn döntötték el, hogy mégis akarnak például gázt. Aztán nem beszéltünk még a villanyoszlopokról, a távközlési oszlopokról, amiket néha át kell helyeztetni, engedélyeztetni  a megfelelő szolgáltatóval együttműködve. Ráadásul a csapadékvíz-elvezetéséről, elszikkasztásáról is gondoskodni kell.

“Ahol most folyik, illetve a közeljövőben indul a munka, az összesen kilenc útszakasz 1,7 kilométeren. Ez az összes földút 12,2 százalékát jelenti. Ebből két utca már most épül, és terveink szerint heteken belül készen lesz, ötöt tavasszal tervezünk, ahogy az idő engedi, kettőt pedig a közművesítéstől függően tudunk megépíteni. Itt már van kivitelezési szerződésünk. További öt útszakaszra szintén elnyertük már a támogatást a kormánytól, ez 402 folyómétert jelent. És van még a negyedik kategória, ami a maradék tizenhárom utca, szintén nagyjából 1,7 kilométer. Ez még a jövő zenéje, erre még nem tudtunk benyújtani támogatási kérelmet, de meg fogjuk tenni a megfelelő előkészítés után.”

A kerület földútjai a Budapesti Útépítési Program részeként tűnnek el. “Ez a neve, de fontos hozzátenni, hogy nem egy fővárosi önkormányzati programról van szó, nincs hozzá köze a fővárosi Városházának. Kizárólag kormány-, illetve kerületi program, megpályázott és elnyert kormánytámogatással, és nagyjából egyharmadnyi kerületi önkormányzati önrésszel” – mondja el Németh Zoltán.

A kerület igyekszik ezeket a beruházásokat úgy megvalósítani, hogy a lakosság megelégedésére szolgáljanak – emeli ki az alpolgármester.  Hogy ez pontosan mit jelent? “Igyekszünk olyan módon egyeztetni a lakossággal, hogy mindenhol sikerüljön a telekszabályozásokat végrehajtani, vagyis megfelelő szélességet biztosítani az úthoz. Az önkormányzat munkatársaitól ez nagyon komoly egyeztetést igényel, és ez nem mindenkivel megy könnyen. Aki együttműködő volt, annak köszönjük, és ezt kérjük a többiektől is. Hisz közérdekről van szó.” Enélkül nehezen lehet befejezni a munkát, melynek csaknem háromnegyedével elkészült a tervezett idő alig egyharmada alatt a kerület.  

Forrás: huszonketto.hu