Rendőrségi felhívás a banki csalások megelőzése érdekében
Az ilyen jellegű eseteknél az egyik visszaélési módszer, amikor egy jogosulatlan utalás miatti károk helyreállítására kínálnak az elkövetők a bank nevében segítséget, amely során több személyes, bankszámla-, valamint netbanki adat megadását kérik.
Az áldozattá válás elkerülése érdekében a rendőrség kérése, hogy az ilyen telefonhívásoknál legyenek szkeptikusak, lehetőleg telefonon azonnal vegyék fel a kapcsolatot a számlavezető bankjukkal az információk tisztázása érdekében, illetve személyes ügyintézés keretében beszéljenek az esetről a bank munkatársával.
Amennyiben mégis megtörtént a baj, úgy a szükséges biztonsági intézkedések megtétele céljából minél előbb lépjenek kapcsolatba a számlavezető bankjukkal, illetve tegyenek bejelentést a rendőrségen.
A rendőrség a csalások megelőzése érdekében az alábbi prevenciós ajánlásokat nyújtja:
- Bankkártyája, netbankja adatait ne adja meg idegeneknek se telefonon, se e-mailben!
- Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt!
- Legyen gyanús, ha a telefonáló személy tört magyarsággal beszél, vagy magyartalan, helyesírási hibákat tartalmazó e-mailben ajánl kedvező üzleti lehetőséget!
- Ne bízzon ismeretlenek üzleti vagy befektetési ajánlataiban, legyen gyanakvó, főleg, ha kiemelten nagy hozammal kecsegtetik!
- Legyen óvatos az ismeretlen telefonálókkal!
- Soha ne adja ki ismeretleneknek, főként ne telefonon, interneten a bankkártyája adatait, netbankja belépési adatait! A bankok az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja.
- A bank telefonon soha nem ad utasítást az ügyfélnek semmilyen átutalásra.
További hasznos tanácsokat az alábbi linken olvashatnak az online csalásokkal kapcsolatban: https://kiberpajzs.hu/