Szakmaközi megbeszélés a XXII. kerületi Egyesített Óvoda és a Dél-Kelenföldi Óvoda pedagógusai részvételével
A találkozó célja a sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjának gyakorlati megvalósítása volt. A XXII. és a XI. kerületi óvodák kerekasztal-beszélgetése az integrációs tapasztalatok megosztásáról nemcsak szakmai találkozó, hanem valódi közösségépítő esemény is volt. A cél, hogy az óvodapedagógusok, gyógypedagógusok és intézményvezetők közösen gondolkodjanak arról, hogyan lehet a különböző szükségletű gyermekeket befogadó, elfogadó, támogató közösségekben nevelni. A vendégek betekintést nyertek az egyesített óvoda integrációs gyakorlatába és mindennapi szakmai munkájába.
A program keretében Béres-Stinner Mónika utazó gyógypedagógus és Jánosi Beatrix tagóvoda-igazgató tartottak magas színvonalú előadást intézményük szakmai munkájáról. Bemutatták az integrációs szemléletük alapjait, valamint azt, miként támogatják és valósítják meg a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlődését az egyéni szükségleteikhez igazodva. A beszélgetés során kiemelték a családhoz való közelkerülés fontosságát, a sajátos nevelési igényű gyermekek szülei részére tartott fogadó órák – szakmai alapokon kidolgozott - eljárásrendjét és a szülők érzékenyítését szolgáló kezdeményezésinket, melyek hozzájárulnak a bizalom és az együttműködés elmélyítéséhez.
Az inkluzív szemlélet nem csupán módszertani kérdés, hanem emberi hozzáállás. Az, ahogyan az óvodák a saját közösségeikben fogadják a különböző fejlettségi szintű, hátterű és szükségletű gyermekeket, meghatározza a jövő generációk együttműködési és empatikus készségeit is. A résztvevő óvodák évek óta elkötelezettek az elfogadás kultúrájának erősítésében, ám minden intézmény más kihívásokkal találkozik. A közös párbeszéd lehetőséget adott arra, hogy a bevált gyakorlatok, módszerek és megoldások egymást erősítsék. A kerekasztal-beszélgetés során a résztvevők bemutathatták saját jó gyakorlataikat – legyen szó a gyógypedagógusokkal való együttműködésről, a szülők bevonásáról vagy a csoportszintű érzékenyítésről.
A szakmai beszélgetés során hangsúlyt kapott a kommunikáció és a kooperáció is, hiszen az eredményes integrációs munka egyik alappillére a támogató, egymásra figyelő pedagógusközösség.
A kerekasztal beszélgetés során számos inspiráló gondolat született arról, miként lehet az elfogadó, befogadó nevelést a mindennapi óvodai gyakorlat részévé tenni.
A találkozó kölcsönös tanulási lehetőséget jelent mindkét intézmény számára, és megerősítette, hogy a szakmai együttműködés és a nyitottság a minőségi óvodai nevelés egyik legfontosabb záloga. A résztvevők elkötelezettek voltak abban, hogy a szakmaiközi egyeztetéseket a későbbiekben is folytatni szeretnék.