Hírek

Tiszta beszéd, pontos kommunikáció
Mihalik Sándor-díjjal tüntették ki szeptember 4-én Kovács Csilla mestertanárt
2020-10-08

Egyre nagyobb a társadalmi érzékenység és igény a tiszta, helyes beszéd, a pontos kommunikáció iránt, miközben a felgyorsult életmód, a szülő-gyermek közti kommunikáció hiánya és a digitális technika elterjedése miatt évről évre nő a beszéd- és nyelvi fejlesztésre szoruló óvodás és kisiskolás gyerekek száma.

A szeptember 4-én Mihalik Sándor-díjjal kitüntetett Kovács Csilla a kisgyermekek helyes hangképzésével, a hangcserék kiküszöbölésével, a beszédzavarok és rendellenességek megszüntetésével, azaz a beszédhanghiba javításával foglalkozik Budafok-Tétényben. Az Év pedagógusa címet kiérdemlő mestertanár egy esztendő híján három évtizede dolgozik a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. kerületi tagintézménye logopédiai munkacsoportjában, ahol két kiemelt rendezvény megszervezése is az ő feladata évek óta.
– Gyógypedagógus-logopédus, emellett köznevelési szakértő. Mindkét munkaterület fontos része az életének?

– A logopédia egyben a munkám és a hobbim is. Még be sem lépek az óvoda épületébe, máris minden más kitörlődik a fejemből, csak a gyermekeken és a teendőimen jár az eszem. A rózsakerti óvodások és a Hermann iskola tanulói tartoznak hozzám. Nagy megtiszteltetés ért azonban – csakúgy, mint a kitüntetés átvételekor –, amikor a Demjén iskola Református Szakszolgálata felkért, hogy folytassam náluk azt a munkát, amit korábban a Rózsakerti iskolában végeztem. Így ott is dolgozom, és tagként vagy vezetőségi munkatársként minden olyan szervezetben is, amelyik a logopédiával foglalkozik. Ez az életem. Amikor szakértőként minősítek az óvodákban, iskolákban és gimnáziumokban, kitágul a világ. Rálátok az egész szakmára, más-más területről szerzek információkat, hiszen egy zenetanár portfóliója egészen más, mint például egy középiskolában tanító pedagógusé. Sok olyat tanulok, amit hasznosítani tudok a logopédia területén, és mivel az élethosszig tartó tanulás híve vagyok, egyébként is folyamatosan képzem magam.

– Hogy tudott megbirkózni feladataival a tanév utolsó harmadában?

– Márciusban már megkezdett terápiában voltunk, a gyerekek addigra elsajátították a tanulás mechanizmusát, és a szülők is tapasztaltak voltak a gyakorlásban. Mindenkinek egyénre szabott gyakorlófeladatokat küldtem, amelyek megoldását én is videofelvételeken kaptam meg. Szerencsére a közel négyszáz résztvevőt vonzó „Nyitott kapuk a logopédián” című rendezvényünket március 4-én, a Logopédia európai napja alkalmából még sikerült megtartanunk, de a kerületi nagycsoportos óvodások számára évente szervezett zenés foglalkozást, a Hang világnapját sajnos már „elsodorta” a koronavírus-járvány.

(Tamás Angéla)