Ugrás a tartalomra

Újratervezés vagy építkezés?

2022. január 31. hétfő
A főpolgármester hátráltatja a fonódó villamoshálózat fejlesztését
Újratervezés vagy építkezés?

Karácsony Gergely főpolgármester hátráltatja a budai fonódó villamoshálózat fejlesztését, mert fasort szeretne a tervezett útvonalra. Ez késleltetheti a kerületi villamosfejlesztéseket is, pedig a kötött pályás közösségi közlekedés lehet a megoldás a budafoki belvárosban megnövekedett és dugókat okozó gépjárműforgalom helyettesítésére, ami hozzájárulna a levegőtisztaság javításához is. Karsay Ferenc polgármester rossz hírnek nevezte ezt a helyzetet, és közzétette a Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója reakcióját az ügyben. A BFK vezetője szerint érthetetlen Karácsony kritikája, hiszen pontosan annyi fa szerepel a tervekben, amennyit a főváros kért, ennek ellenére a főpolgármester nem adja ki az engedélyeket október óta.

A budai fonódó villamos második üteme, a Gellért tértől a Kopaszi-gátig tartó szakasza újratervezését sürgette Karácsony Gergely egy szerdai videoüzenetében. A főpolgármester szerint a főváros célja a kötött pályás közlekedés fejlesztése, és ezért támogatják a Műegyetem rakpart fejlesztését is, de szerinte a Mol-torony beruházójának kellett volna megépítenie ezt a vonalat. A Budapest Fejlesztési Központ új tervei sem elég zöldek Karácsony Gergelynek, és a főváros és Újbuda vezetése új fasor építését szeretné az útszakaszon, és úgy vélik, hogy a jelenleginél „zöldebb megoldást” is meg lehet valósítani a beruházás során.

A főpolgármester felvetésére Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója azonnal válaszolt, ezt meg is osztotta a Facebook-oldalán. Mint fogalmazott, meglepte, hogy Karácsony Gergely kevesli a fákat a tervekből, mert „pontosan annyi fa van, amennyit a főváros szeretett volna, egy darabbal sem kevesebb”. Részletesen ismerteti, hogy a fővárost képviselő tagok a projekt előkészítése során hogyan fejthették ki álláspontjukat, és a budapesti javaslatokat egytől egyig befogadták a tervezéskor.

Az új szakaszon a villamospálya, ahol csak lehet, fűvel borított lesz, összesen 1,64 kilométer hosszban. A korábbi elképzelésekkel szemben mintegy 70 fával kevesebb kivágása szükséges a villamos megépítéséhez, és a projekt keretében 178 új fát is ültetnek. Vitézy Dávid szerint ennél többet szerettek volna, de azt csak a jelenlegi 497 helyett megmaradó 113 parkolóhely rovására lehetne, azt pedig sem a Budapest Közút nem tartotta elfogadhatónak, sem a XI. kerület vezetése. Emellett a parkolóhelyek alatt futó közművek miatt a fák ültetését a Fővárosi Vízművek és a többi közműcég nem engedélyezte.

A terveket november 5-én, az önkormányzati egyeztetések lezárultával nyilvánosan is bemutatták online lakossági fórumon, de a főpolgármester csak most reagált rá, miközben nem írta alá az október óta húzódó tulajdonosi és kezelői hozzájárulásokat. Az elkészült terveket a BFK 2021. október 15-én nyújtotta be a főváros számára a szükséges tulajdonosi és kezelői hozzájárulások megszerzésére, azóta érdemi előrelépés nem történt, a számos egymásnak ellentmondó fővárosi vélemény közötti ellentmondást nem oldották fel. Hangzatos Facebook-videók nyomán ez a villamos nem fog megépülni, csak ha a városvezetés el tudja dönteni, mit szeretne, és kiadja a szükséges hozzájárulásokat – írta Vitézy Dávid.

(VH)