Ugrás a tartalomra

Hamarosan kézbesítik a 2020-as adóhatározatokat

2020. február 28. péntek
A 2020. I. félévi adószámla kivonatok és a 2020. évi adókötelezettséget tartalmazó határozatok előállítása és a posta részére történő továbbítása február 24-én elkezdődött. Módosultak a helyi adószabályok, ezzel kapcsolatosan szeretnénk előzetes tájékoztatást nyújtani adózóinknak.
Hamarosan kézbesítik a 2020-as adóhatározatokat

A Képviselő-testület döntése nyomán jelentősen módosultak a helyi adó szabályok, az adózói kör többségének adókötelezettségét a szabályozás érinti. Fontos tudni, hogy a képviselő-testületi döntés az egyes adózókra vonatkozóan a most küldendő határozatok alapján hatályosul. A rendeleti szabály alapján a legtöbb esetben a kerületi adóhatóság magára vállalta azt a feladatot, hogy a helyi adókötelezettséget a rendelkezésére álló információk alapján állapítsa meg (kb. 95%-ban adómentességet), így közel 20.000 adózónak nem kellett adóbevallást/adatbejelentést benyújtania.

Ki kap határozatot általánosságban a mostani küldés során?

  1. Magánszemélyek kommunális adója adónemben valamennyi adóalany az alábbi két ok valamelyike miatt:
  • a lakás után adómentességre jogosult, így adófizetési kötelezettsége nincs
  • a lakás után a 2020. évi adómérték miatt adófizetési kötelezettsége változik (pl. bérbeadott lakás kapcsán).
  1. Építményadó adónemben feltétel nélkül minden üzleti célt nem szolgáló gépjárműtároló mentes az építményadó alól, így valamennyi magánszemély tulajdonos/haszonélvező mentesítő határozatot fog kapni.
    A kereskedelmi egységek tulajdonosai az inflációkövető mértékű adómérték-változásról is határozatban értesülnek.
     
  2. Gépjárműadó adónemben:

- akinek az adó mértéke változott tavalyi év óta (általános szabály szerint 4 évente csökken az adó mértéke)

- aki tavaly vásárolt forgalomban lévő (használt) gépjárművet

- aki 2019 decemberében vásárolt új gépjárművet vagy helyezett forgalomba gépjárművet

- aki első ízben 2020. január 1-jén rendelkezik Budapest XXII. kerületi állandó lakóhellyel.

A 2020. január 15-i változás-bejelentési határidőhöz képest az adóhatóság ügyintézői 45 nap alatt a fentiek alapján közel 30.000 határozatot készítettek el. Tekintettel arra, hogy az adóhatósági megállapítás során a rendelkezésére álló adatok alapján döntött az adóhatóság, így kérjük az ügyfeleket, hogy figyelmesen olvassák át a kiküldött határozatokat és amennyiben mentesség/fizetési kötelezettség tekintetében a határozat tartalma nem a 2020. január 1-i állapotnak megfelelő, kérem szíveskedjenek az adóhatóság hivatalos elérhetőségein ezt jelezni, a kollégák a határozat tartalmát saját hatáskörben felül fogják vizsgálni (természetesen fellebbezésre és illetékfizetésre ebben az esetben nincs szükség!).

Fontos felhívni a figyelmet, hogy az ügyfelek döntő többségének – aki határozatot kap – nem 2020. március 16-a a 2020. I.félévi fizetési kötelezettségének a határideje, hanem a határozat kézhezvételétől számított 30 nap!

Természetesen az Adóügyi Irodán – amennyiben nem érkezik meg a küldemény határidőre – ügyfélfogadási időben csekket biztosítunk minden adózónak. A küldemények postára adása névsorrendben történik, tehát emiatt kaphatja meg akár két szomszéd eltérő időpontban is a küldeményét.

Fontos változás a korábbi évekhez képest adminisztrációs és költségtakarékossági okokból, hogy fizetési kötelezettség esetén a küldemények tartalmazzák a 2020. szeptember 15-i befizetéshez szükséges csekkeket is, ennélfogva 2020 augusztusában nem küld az adóhatóság általánosan fizetési értesítőt. Természetesen van mód egyénileg a megrongálódott, elveszett csekkek pótlására.

Valamennyi ügyfelünk, aki ügyfélkapuval rendelkezik, az egyenlegét az e-önkormányzat felületén (https://ohp-20.asp.lgov.hu/) le tudja ellenőrizni a küldemény megérkezéséig is. Az adófizetési kötelezettséget a csekkeken kívül átutalással és a https://budafokteteny.eado.hu/ oldalon - bejelentkezés nélkül az eseti befizetés menüpont alatt - bankkártyás befizetéssel is lehet teljesíteni.

A kiküldött csekkek tartalmaznak ún. QR kódot, amivel – okostelefon használatával – is be lehet fizetni az adókötelezettséget. Fontos tudni, hogy az iCsekk alkalmazás új verziója 2020. február 20. óta érhető el, csak ezzel lehet már befizetést elindítani (amennyiben régi alkalmazás van a telefonon, frissítést kell végrehajtani). Az alkalmazás szoftverfrissítésének letöltését követően az iCsekk alkalmazásban új regisztrációt szükséges kezdeményezni! Minden további információt az applikáció tartalmazza.

A vállalkozások – az előző évhez hasonlóan – cégkapura kapják meg elektronikusan a határozatokat, az egyenlegüket pedig elektronikusan az e-önkormányzat felületén tudják ellenőrizni (a fizetési kötelezettség 2020. évi határozat hiányában megegyezik a 2019. évi adókötelezettséggel).

 

További adóügyi információk az alábbi honlapon elérhetők:

https://budafokteteny.hu/ugyintezes/adougyi-iroda

 

Budafok-Tétény Önkormányzatának

adóhatósága